Vernissage, Lajsans fotoutställning "Mellan Hägg & Syren"

Maj har passerat - den mest ljuvliga tid man kan tänka. Har ni liksom jag försökt att uppleva varje dags förändring och suga på karamellen. Det händer något varje dag och mitt sätt är att fånga detta genom kameralinsen. Det är som det lagras lite dubbelt upp då. Så här på min första lediga dag av hela fem, så börjar jag med att reflektera - att ställa Majmånad på repeat, så här följer en bildkavalkad från min point of view.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu går vi vidare i försommaren och hissar flaggan denna fina Nationaldag. Jag ska ta mig en motionsrunda uppåt berget och se om skogsstjärnorna och ekorrbären fortfarande blommar. Kan meddela att smultron blommar enormt och låt oss hoppas att dagarna fram till midsommar går i slowmotion (önsketänk) och att dom ljuvliga röda bären pryder tårtan till nästa storhelg. Men först ska vi njuta av Examenstid med alla glada studenter som avslutar ett kapitel i livet. För tre år sedan när vår dotter gick ur småskolan så fick jag äran att hålla ett litet tal i kyrkan och det handlade om att "ta en Ferdinand" alltså att stanna upp i vår allt som oftast stressade vardag och sätta sig ner och uppleva allt det vackra runt oss, att sitta där och bara lukta på blommorna....jag tror ni förstår andemeningen. En liten stund dagligen har alla tid med - eller rättare sagt - ta dig den tiden, det är en livsinvestering. Läs raderna i en av våra mest kända psalmer som vi sjunger i dessa tider. Det är innebörden i "att ta en Ferdinand" enligt mig. Skapa din egen tolkning och njut av Sommartid. Trevlig helg!
 
En vänlig grönskas rika dräkt
har smyckat dal och ängar.
Nu smeker vindens ljumma fläkt
de fagra örtesängar.
Och solens ljus
och lundens sus
och vågens sorl bland viden
förkunna sommartiden.

Sin lycka och sin sommarro
de yra fåglar prisa.
Ur skogens snår, ur stilla bo
framklingar deras visa.
En hymn går opp
av fröjd och hopp
från deras glada kväden,
från blommorna och träden.




1 Mostra:

skriven

Helt gudomligt att få ta del av ditt lager. Allt det fina hamnar så lätt i glömska eftersom det förändras. Tack tack tack!

Svar: ja det är ju så. och vi vill ju egentligen dra ut den här tiden så den blir minst dubbel så lång!
nygamlajag

2 Neppe:

skriven

Så flott Anneli!! Skulle veldig gjerne vært der! Gratulerer og lykke til :)

3 Anna Filipendula Rudbeckia:

skriven

Från blommorna...o trääääden..jag sjunger..jag älskar den fina texten.

Du din vernissage är helt underbart vacker..jag känner att du som jag inte kan få nog av naturen.

Den här nationaldagen har varit makalös..inte en krusning på sjön och redan över tjugo grader i vattnet. Jag badade idag efter min promenad..ljuvligt.

Nu är det Golden leage som gäller :)

Svar: Badade! Där är jag inte än ska jag erkänna. Nationaldagen var fin här också -men en liten kylig vind dock.Men här hemma i trädgården kommer den inte åt så farligt så vi hade det skönt. Det är trädgårdsdagar nu, är ledig och kan äntligen få klart i perennrabatterna. Studenttider i kommande vecka :)
nygamlajag

4 Lissen:

skriven

Nu känner man så att ta tillvara varje dags finheter.

Skulle velat höra dej hålla talet och lyssnat på Ferdinand orden

Tog mej en joggingrunda igår, försöker hålla igång :-)


Svar: härligt Lissen! Tänk vad enkelt det är när man är inne i en träningsperiod - då undrar man vaför man inte alltid gör så här. Just nu är jag inne i en jättebra period. Heja på i Finhetenstid LIssen :)
nygamlajag

5 Lissen:

skriven

På eftermiddagen, måste jag nog ta mej en runda med kameran och fånga mer av finhetstiden. Njuta försommar.

Gillar träningsflowet också :-)

Kommentera här: