mitt Sportlov & minnesbilder

Minns mina Sportlov under småskoletiden. Det var ofta några dagar hos mormor och morfar tillsammans med kusiner. Skidåkning i skogsslinga, äldre kusin som var hyfsat irriterad på dom rovor jag satte efter vägen.
 
I hans ögon var spåren av honom pistade intill perfektion ,då är det inte drömmen att ha småkusiner som ödelägger. För att inte tala om när han fixade och trixade med ett "hopp". Det bars vattenhinkar för att skapa stabilitet under natten när gradstocken visade rejäla minusgrader....och så dagen efter.... tjatade jag till mig ett åk såklart...och fullfart - hopp - duns....på rumpan....krater. Om man då inte hade slagit halvt ihjäl sig - var det bästa att "skejta" iväg åt mormors frizooner illa kvickt för att inte bli ihjälslagen rent handgripligen.
 
I mormors frizooner kunde man också få grillad ostsmörgås inlindad i foliepaket, som hon lagt på glöden i den lilla mysiga brasan hon fixat ute på gården. Bilderna som kommer till mig, är självklart ständigt solsken och klimat som gjorde att vi alltid hade byggt snökojor och rullat till snölyktor...så var det naturligtvis inte alltid....men man minns tydligen det man vill fokusera på. Ostmackorna var fasligt goda och jag kan framkalla både lukt och smak. Dalslandskaka delad på mitten och ett mellanlägg av smör och rejält med ost. Kunde få en rejält sotat kant - men vad gjorde det. Hanterade foliepaketet varsamt i lovikavantar fulla av små snökulor som fastnat i tovningen, rödblossig  om kinderna i solskenet, satt vi där och njöt av mormors varma mackor....min kusin & jag. 
 
I år har jag ett litet Sportlov, från fredag till måndag och jag har planerat in Friluftsdagar i gammal god Sportlovsstil. Igår var jag själv i huset - skolans lov börjar först till veckan. Morgontimmarna var kalla och solen kröp över trädtopparna och gav ett glittrande vinterlandskap utanför. Passade på att ägna förmiddagen till hushållssysslor men efter lunch var det skidspåret i 1,5 timma. Det är lyxigt att bo så man kan spänna på sig skidorna vid husknuten och så köra några varv på åkrarna. Nu för tiden har jag ingen böjelse för branta backar och hopp som är preparerade med vattenhinkar för ispist och höga farter...nej nu för tiden softar jag runt och njuter med samma känsla som Ferdinand beskriver under korkeken...och så toppade jag sista varvet med Tabatakörning, 20 sekunder fullfart 10 vila och så var dagens träning avklarad. Obligatorisk klädsel inomhus ett par timmar innan dusch...underställ och raggisar...samma rödblossiga kinder som 1972 och då liksom nu...sover man som en stock efter sportiga aktiviteter.
 
 
 
Lyxen att kunna åka skidor och grilla utanför stugknuten
 
Vi fortsätter på temat i helgen och idag ska vi fira syster på födelsedagen med korvgrillning och tårta på "Sommartorpet". Laddar för skidor på sjön, där det finns fina spår enligt säkra källor. Jag ska rulla in ostisar i foliepaket - en given sidekick på Sportlovsgrillen!....ja och så två dagar till med skidor och umgänge. Det blir en skön avslutning på vintern - för det pratas om att vårvärmen är på väg.
 
Nu blir det kaffe och finfrukost framför Nyhetsmorgon en stund. Måste ladda lite soft inför Sportlovsaktiviteter :)
 
1 Mia:

skriven

Vad glad man blir av att läsa det här, helt underbart Lajsan! :-)

Svar: Härligt Mia - blir du glad blir jag glad - win-win! Ha en skön helg där uppe i norr!
nygamlajag

2 Mostra:

skriven

Jag både skrattar och gråter åt dina härliga minnen. Känner lukten av blöta vantar och brända brödkanter. Du har en obeskrivlig förmåga att beskriva dina upplevelser. Ha en fortsatt riktigt skön sportlovshelg.

Svar: Tack moster! Härligt att jag kan framkalla känslor med skriveriet och roligt att dela med sig minnen, inte minst till dom som ser miljöerna framför sig i egna bildarkivet. Go helg till dig också!
nygamlajag

3 Anna Filipendula Rudbeckia:

skriven

Underbara Lajsan som alltid ser jag allt framför mig..när du flänger som besatt och har små kulor på vantarna..sådana detaljer ser man som liten..man lägger märke till allt det lilla och sådana minnen är bara så ljuvliga att ha. Noop now a days kan man ta det med ro och mer njuta. Jag är precis på din linje..för på nåt sätt är det så galet långt ned till marken..det gör så ont att landa liksom. :)

Dina ostmackor från askan verkar ha varit en hit..jag minns min mormors lite bedagade vetebullar som jag försåg med ett tjockt lager smör..guuuud så gott det var.

Mmmm du är så underhållande att jag slukar varje ord ska du veta.

Kram på sig goa du.

Svar: ha ha ha roliga du...jag vet att du är detaljernas mästare och jag kan känna att du förstår vad jag menar. Idag har vi grillat ostisar i folie bland korvar och tilltugg under lönnen och sedan förbrukade vi hela klabbet med två timmars längdåkning på sjön. Nu är det bubbelbad på gång och till mellon ska här laddas med Irish a'la GRANDE!! Undrar om jag somnar hyfsat gott sedan ha ha ha. I morgon väntar 3:e sportlovsdagen - Love it!
nygamlajag

4 Anna Filipendula Rudbeckia:

skriven

Hej lilla Mostra förresten..det var länge sedan.
Kram på dig med.

Kommentera här: