Fascinerad



Efter en slitsam vecka summerar jag här på fredag kvällen....väljer bort energislukande avdelningar och skrapar i hop en hög med rena guldkorn och koncentrerar mig på att samla kraft av den högen i stället - fungerar mycket bra - "Att välja glädje" citat Kaj Polack....

Möten med människor är fascinerande, det är också fascinerande att så små enkla saker i vardagen gör så enorm skillnad. Att i ett möte ge ett extra leende, en uppmuntrande kommentar - vara snäll och omtänksam...på mindre än en minut kan du påverka en annan människas dag mycket mer än vad man kan tro. Lika snabbt kan upplevelsen bli en helt annan och sitta kvar som en giftpil som sipprar ut en jämn dos av irritation resten av dagen - man kan välja sin dag och man kan också välja att ge andra en bra dag - så befriande med valfrihet! Dessutom är delad glädje dubbel glädje - man får vad man ger - Fascinerande. I veckan mötte jag en människa som verligen valde att välja gläje i sin vardag. Är det en medfödd talang, eller en träningssak? Jag tror på det senare.

Denna veckan har jag även upplevt en riktigt härlig kväll med några kvinnor och en "halvåttahosmigmiddag" som smakade ljuvligt och en förtjusande värdinna! Ett par glas vin att förgylla vardagen med gav extra guldkant och trots alldeles för få timmars sömn innan jobbdag - så var det värt varenda liten minut! Även det fascinerande....tänka sig att åka 1,5 timma en vardag kväll för en middag, när man knappt vet hur man ska ta sig till fåtöljen snabbt nog en annan kväll. Det finns oande mängder energi om man har rätta viljan :)

Så några rader om föregående helgs stora musikupplevelse. Att sjunga i kör har blivit något av det bästa jag gjort för sinnena och helgens vårkonserter på Kulturbruket i Mellerud var magiska. Längtar redan till nästa föreställlning i augusti! Här handlar det också om oerhört mycket positiv energi. En otrolig kraft!  Att sedan få stående ovationer från en fullsatt lokal...Halleluja moment typ!



Ja så var det fredag kväll. Nyklippt och lite ny färg i håret, lite trött men nöjd tar jag mig ett vinglas och lutar mig tillbaka och låter helgen nalkas.





1 Margaretha:

skriven

Visst är det ett aktivt val att välja att vara glad istället för missunsam och gnällig !

Min son som är så otroligt vis sa för ca fem år sedan när jag gnällde lite... "Du vet mamma....man väljer sina strider.... Släpp och gå vidare istället" .... Fattaru en sån klok son jag har??? Undrar vem han ärvt detta sinne ifrån....hahaha.

I alla fall så tänker jag fortfarande på sonens ord....har passat dessa vidare vid flertalet gånger och faktiskt satt punkt för gnällande på jobbet många gånger.... Tänk så mycket kraft det går åt att vara sur o grinig !!!

Ha det nu bäst i helgen lilla Lajsan !!!

Kram på dig

Margaretha

Kommentera här: