Brevänner förr och nu

Idag kom ett brev...så himla roligt att få post - nästan nostalgikick på något sätt, nu när vi mer och mer sofistikerat träffas i cypern'...



...och det är just detta med den elektroniska världen, nya dörrar öppnas. Det har hänt en del med vår kommunikation.

När jag gick i 4:an ordnade vår lärarinna brevvänner från England för att vi skulle träna på språket. Jag tyckte det var otroligt spännande. Min brevvän hade adress Kerry Kendal Drive i Yorkshire, det kommer jag ihåg som ett rinnande vatten fortfarande. Hennes namn var Lorraine Adams. Vi brevväxlade i många många år. Tror sista breven växlades i början av 90-talet...sedan av någon anledning rann det ut i sanden. Kankse jag skulle försöka få kontakt igen? En annan brevkompis var Heina Patel från Kenya. Hon skrev på spännande ljusblått papper som luktade annorlunda. Hon kunde skicka fjädrar från flamingofåglar i rosa nyanser som jag tyckte var heeeelt underbara, tror faktiskt jag har någon kvar fortfarande. Breven finns också kvar i en fin liten plåtburk.

Ja, idag kom det faktiskt över mig - att kanske jag skulle chansa på att skicka ett par brev igen...tänk om dom kommer fram till tjejerna...eller ja...damerna. Undrar hur dom ser ut, vad dom gör...finns dom kvar i Yorkshire och Kenya eller vart hamnade dom i världen och i livet. På äldre dagar har jag också fått nya vänner. Också som ett slags brevväxlande, men på elektronisk väg. Det började för dryga tre år sedan då jag öppnade upp bloggen.
Jag har alltid tyckt om att skriva och även skriva dagbok och detta blev en slags ny kombo som jag gillade. Lite som att dokumentera livet...lite lagom, mest med fokus på det positiva. Fotointresset kom också tillbaka efter några år i träda och det visade sig också vara en mycket lyckad kombo. En mix av dagbok/brevskrivande och fotoalbum.

På den resan kom nya människor i kontakt med bloggen. Ren slump naturligtvis...men ibland undar man hur ödet korsar ens vägar. Några kvinnor har visats sig ha många gemensamma nämnare och vi har hållit kontakt under åren och delat varandras vardag, tipsats och inspirerats. I sommar kanske jag får besök av härliga Anne-Lee och hennes familj som är på väg i en tokrolig Hippiebuss från Småland till Kebenekaise och kanske kanske tar vägen om Rävhögen för att hälsa på en annan Vädur med förkärlek till starka färger, trädgård och härliga mönster.

En annan tvillingsjäl och tillika namne är  - tant Brun - också från Småland. Hon är till skillnad från Anne-Lee och mig helt frälst i den bruna färgskalan. Sober och elegant och fotograferar som en proffsfotograf. Här råder perfektion och ett stort odlarintresse - har inspirerat i massor! I norr...ända uppe i Vindeln finns Mia som är en baddare på mat och roddar runt ett helt pensionat. Har ett förflutet som revytjej och delar med sig av livet. Lite längre söderut i Sundsvallsområdet finns Lissen som är fantastisk på att skriva och fotografera. En trygg och levnadsglad kvinna som njuter av vardagen. Och så spralliga, glada och enormt energiska Ninni i Karlstad....och så....

...Marba från Göteborg. Marba som skickade mig ett ett brev för ett par årsedan med massor av fröer som hon tagit från egna trädgården. I söndags satt jag en lång stund och mediterade på gräsmattan under dom enorma Vallmo blommorna. Röda stora, bohemiska blommor som svajar elegant i vinden. Då tänkte just på detta, med möten med människor...även om så bara elektroniskt, så ändå helt fantastiskt att lära känna, öppna blicken och komma in på andra arenor. Man lär sig mycket om sig själv och andra..

Så på kvällen var Marba på chatten och jag talade om att jag hade haft en tankestund "under Vallmon"...och idag kom det ett brev på posten....ett brev med en ny planta - den här gången en Fillipendula! Den ska vårdas ömt och hoppas den tar sig och trivsas här hos mig.

Den lilla gruppen nyvunna quinns träffas i en egen lite Facebookgrupp då och då, där vi delar gemensamma kommentarer, idéer och livet i stort och smått.

Så...brevänner förr och nu...lika spännande då som nu. Nya dörrar öppnas!



Tisdag kväll...två arbetsdagar kvar, med massvis på agendan. Rustar också för stora Midsommarfesten i stugan med en annan kär samling mycket gamla goda vänner. Ett dygns Sommarfirande med mat och dryck och härligt sällskap och så rakti in i Semesterlivet - Livet ler!

Glad Midsommar på er!



1 Anna ..tassar in..:

skriven

Meeeeen himmel o plättar..vilket underbart härligt inlägg..jag ler med heeela kroppen..alltså Marba har skickat dig en Filipendula Vulgaris..oj..jag smälter..du jag kommer trivas hos dig det känner jag..



Ja det är ju rent av så att vi känner varandra rätt bra nu vi bloggsystrar..brevvänner..ja du tiderna förändras..och visst var det härligt med brevänner..precis som det är med bloggsystrar..

2 Anna ..tassar in..:

skriven

Jag tror jag tror på sommaren......mmm den är go den...

3 Margaretha:

skriven

Jag blir varm i hjärtat av att läsa dina ord.... De stämmer så på pricken. Dessa nya vänner på nätet har blivit väldigt viktiga för mig. Ibland relaterar man till någon till vardags....det låter lite knepigt med "bloggkompis"....men det får duga...hihi.Efter typ snart fem år känner man varandra ganska bra.... Jag hoppas att den lilla plantan tar sig. Annars får du säga till....det finns flera att ta av :D

Ha det bäst

Kram från Marba

Kommentera här: