Ny årstid på ingående



Oktober är här, men det har varit en omgång sommar i veckan som gick. Graderna hittade upp till 25 strecket, samtidigt som lövträden målar om sig till höstfärger - lite märklig känsla.

Fortfarande går det att skörda lite från kökslandet, blommorna står sig fina i avsaknad av frost och nästa års vitlöksfläta är i jorden - har pillat ner 30-40 klyftor i jorden som förvandlat sig till nya fina ekologiska vitlökar nästa sommar. Kryddorna är tillvaratagna, iallafall det mesta. Har förädlat lite vinäger och olja med några av kvistarna och myntan ligger på tork för lite egna téblandningar.



Drog på mig en lunginflammation i Italien och den sitter envist i. Min energi och ork är inte på topp och höstens Zumbapass och långpromenader fick ett försmädligt avbrott - men det är bara att gilla läget. Läkaren säger åt mig att vila för kroppen ska återhämta sig...och jag känner ju det...men tålamod i vila är inte riktigt min bästa egenskap....

Igår fick jag hämta en vinst! Så himla roligt och oväntat! För första gången skickade jag in en bild till en fototävling och jag vann fösta pris - en kamera! En liteten systemkamera, en Olympus E-P1 i coolaste retrostil! Så nu blir det till att börja exprimentera...lurar lite på om jag kanske skulle gå en fotokurs...Vore kanske käckt att inte bara köra på gehör, kunskap är ju  inte tung att bära...vi får se.

Igår var jag också  på andra sidan landskapsgränsen och därmed i Värmlandsskogarna. Den årliga flytten av boskap blev som vanligt en happening - det är med skräckblandad förtjusning både av några små och stora,  när hela flocken ska flyttas någon kilometer från hagen  till ladugårdsbackarna och dela hage med resten av gänget. Bonden själv är tryggheten i egen hög person, springer längst fram i flocken utan minsta bekymmer, medan några av vi andra krakar står på behörigt avstånd i kappa och höga klackar  och fotograferar- ha ha ha

Himmel och pannkaka vilket liv det blir när tjurar och för den delen, ett antal bastanda kossor ska göra upp vem som ska bli leader of the pack samt i ledningsgruppen i stort! Tjurarna är nästan skräckinjagande när dom vrålar ut sin bestämda åsikt i ämnet.










Ja då var det söndag kväll. I köket sitter det ett par tjejer och spelar kort, medan dom väntar på att dom mjuka kakorna i ugnen ska gräddas klart - det doftar ljuvligt...framför tv:n sitter två stora tonåringar och spelar nyinköpt tv-spel från dagens shopingrunda och på andra våningen har mannen bänkat sig framför söndagens sport Tv...kvällen är harmonisk och jag tror jag ska avrunda den med ett fotbad och en stor kopp myntaté med honung, som har blivit mitt nya "kaffe" i dessa förkylningstider. Tur trädgården har ett överflöd av mynta!

1 Anna ..tassar in..:

skriven

Ja du nu kommer hösten minsann och det känns faktiskt helt ok..allt har sin tid så är det ju..



Himmel så skoj o vinna Lajsan..det träffar rakt i hjärtat när man får första pris så där rakt av..och vad spännande med kameran..så pass tjusig och fin med utmärkelser och allt. Grattis!!



Hi hi tjurar på språng..du det gäller att ha respekt..för bara två veckor sedan blev en bonde här stångad av sin tjur så pass illa att han avled..hu...så hemskt va'?



Tänk att du råkat ut för ännu en envis virus..och baktus med nu då..aj aj aj..jag hoppas du kommer på benen snart igen..det är toktrist när man just kommit igång med träning o är mitt i farten..men men snart är på på g igen ska du se..krya på sig o lek med din nya Olympus..

Kommentera här: