16 oktober 1981

..var jag dryga 18 år och kände mig troligen väldigt vuxen....Jag hade börjat intressera mig för matlagningskonsten. Jag var en flitig läsare av Damernas Värld - från pärm till pärm, många gånger...och en sida fick alltid sin plats i min Receptsamling. Det var "Matlustan" och Ann Wiklund var skaparen. Där kunde jag läsa om allehanda spännande maträtter som jag inte ens hört namnet på.



Jag som var uppväxt i ett hem med genuint härlig husmanskost - som min mor är expert på. Där fanns ingen vitlök, inga Herb Provance eller asiatiska kryddor. Det var en helt ny värld och jag läste och läste och började prova mig fram....jag har ett väldigt tydligt minne av att jag sprang runt som en virrpanna på Åmåls största mataffär och letade efter något som hette Boursineost...var hittade man det bland Kavli och Husmansostar??? Jodå, jag hittade den och blev supernöjd med mitt inköp. Syftet var fyllda lövbiffar och jag skulle bjuda övriga familjen på  middag. Det var ju ingen nybörjar rätt precis och jag pillade och grejade, men fick till det bra tyckte jag. Gästerna var sååå nöjda och om det var av ren artighet eller inte, kan man ju fundera på - men mitt nya intresse hade satt fart ordentligt.

I många år, bläddrade jag i receptpärmen varje vecka. Planerade vad som skulle lagas till helgen. Budgeten var inte stor på den tiden och vardagsmaten fick mindre del av matkassan, för att ha mer över till helgen. Än idag tillhör pärmen min Receptfavorit och ikväll ska jag ge mig på något jag tänkt göra i hur många år som helst, men det har aldrig blivit av....Men ikväll har jag kokat saltlag och lagt en liten skinka i blöt. Nu ska den ligga och dra i 4 dygn, sedan är det lite procedurer innan den slutligen viras in i en kökshanduk och ska få hänga i Pannrummet!! Voila - Rävhögens lufttorkade skinka!! Om allt går som det ska...ska den vara klar till Advent och Glöggtapas.

Visst låter det spännande och jag känner mig som tagen ur ett program om Solens Mat - Mama Mia på Rävhögen!



....och, glömde jag ju säga....på insidan Pärmen står det att läsa 16 oktober 1981, det var alltså när pärmen inköptes och jag bodde fortfarande hemma och var oerhört vuxen.....tyckte iallafall jag :)

Molto Bene!

Ciao!!



1 Mia:

skriven

Det här var jättekul läsning för mig...gilla i allra högsta grad! L

Lycka till med skinkan och du skriver väl sen hur det gick???

2 Anna ..smyger in:

skriven

Men så spännande..det är ju hur härligt som helst med egen Parma..:)det ska du som kommer på nåt sånt'..



Jaaa visst tänker man mycket på sin uppväxt o är präglad av den även i köket..men det är helt klart att vi leker betydligt mer o tar för oss av influenser från många länder..



Du måste bara skriva o knappra ut om hur det går med skinkan..lycka till..

3 Mia:

skriven

Åh, så bra det kommer att bli! :-)

4 Ninni:

skriven

Åhh va spännande med egen lufttorkad skinka. Kan man få receptet??



Fast måste den hänga på nåt speciellt ställe, varmt kanske??



Ha en härlig dag.kramen

5 Anna ..smyger in:

skriven

Ja men du prova grna med en Canvas..jag är ju liksom stamkund hos Fuji..men det finns säkert många fotofirmor som är precis lika bra..tänk bara på 300 dpi..så blir det tokbra.

Kommentera här: