Från högsommar till maj på riktigt






Högsommarvärmen vande vi oss snabbt med, känns som vi har haft en liten Juli mitt i våren - det ställer till det lite, såväl som i hjärnceller som ute i vår herres hage. Syrener som blommar 11 maj, de flesta har redan fått färg i vinterbleka ansikten, grilloset har trängt in ånyo i utedynor - ja sommaren var liksom etablerad...så kommer kylan och regnet tillbaka...och agendan blir plötsligt lite annorlunda.

Den här helgen hade jag räknat med att jobba ute i trädgården i dagarna två. Sätta potatis och få ordning liksom på det mesta...men det blev inte så. Annat kom emellan, inte bara klimatförändringar. Inte ens en gnutta Altanliv som vi anammat rejält sista tiden.

Körde en lite gardening inomhus istället. Omskolade äntligen mina tomatplantor - i toarullar! Vilken idealisk idé! Återvinning och Ekologiskt på alla sätt och vis. Håller fukten vid vattning och bara att sätt ner hela kittet när det blir sådags, och rullen kan förmultna i lugn och ro och plantan får stabilitet - fiffigt, eller hur.



Klotbasilikan, var en ny bekantskap i fröpåsen iår. Den har växt till sig bra och den har redan satt i gång återbäringen och används flitigt i köket redan - härligt...




Potatisen som skulle i jorden, får grodda till sig lite ytterligare och så fick jag se, att min Cyklamenkämpe är igång igen!!! Efter oavbrutet blommande i tre år...har den haft en dryg månads vilopaus - måste vara goda gener i den kraken.






Regnet som kommer är välbehövligt, ingen tvekan om det - så resten av Juli får vänta...




1 Anna ..dansar in:

skriven

Jamen du ser..du fick en massa gjort ändå..ja eller hur toarullar är perfekt..jag har sett att det finns en lite mojäng av trä som man kan vrida till tidningspapper med så att det blir en liten kruka..det ser så pass trevligt ut att jag funderar på att skaffa mig en sådan till nästa år..



Jag planterade mina tomater i stora zinkkrukan idag..du det växer kolossalt nu..jag blir helt lycklig när jag ser det..vinet sätter massor av ämne nu..hela halva taket blir fullt..:)



Lycka till med dina odlingar och jag hoppas du får många härliga stunder i trädgårdsmyllan..

2 Ninni:

skriven

Ja nog vänjer man sig snabbt vid varmt och härligt väder.

Men vi fick en solig lör-sön om än lätt kylig!



Smart med toarullarna..verkligen kom du på det alldeles själv??



Det enda jag sått är plocksallad..hoppas det tar sig.



Cyklamen är jag värdelös på har tagit död på många..haha

Kram kram

3 Synnöve:

skriven

Så mycket har inte ens jag hunnit med. Har fått ner lite plantor ute inför 17 mai, det är nog det enda.



Det där med toarullar var inte så dumt. Stjäl det knepet tror jag.



Ha en skön måndagseftermiddag nu.

Kram Synnöve.

4 Mia:

skriven

Oj vad det växer och gror! Vilken tur att sommaren kommer tillbaka, för det gör den väl??? Annars blev den ganska kort i år... ;-)

5 Anna ....tassar in..:

skriven

Himmel har du semester så sent som i augusti...oj..du sliter jag igen sedan flera veckor, jag saknar dig med men jag vet ju att du finns så jag ler o tänker att rätt som det är får vi kontakt..



Österlen alltså..så härligt det låter..om jag är hemma så finns kaffet på mitt lilla Garden för dig..kram på sig o du nu börjar fotbollen..guuuuud så spännande.

Kommentera här: