Mormor och jag

Idag när vi var i skogen och letade efter lummer, så kom minnena över mig. Jag berättade för min man, som jag säkert gjort så många gånger förr...om mormor och jag...

Det var mormor som visade skogen för mig, skogens magi och sagornas värld i verkligheten. Fast jag bodde mitt i skogen, bokstavligt talat...så var Mormors skog en annan sorts skog än den jag såg annars.

I mormors skog fanns allt möjligt spännande. Hon berättade medan vi gick där....improviserade säkert hur mycket som helst och jag lyssnade med stora öron och vidöppna sinnen. Jag kan se allt framför än idag. Kanske det är därför den djupa skogen med mossans mjuka golv och barrskogens tak berör mig så.

När våra barn var små, försökte jag förmedla samma känsla..hoppas jag lycktats och att dom får med sig många härliga minnen. Och den dag jag förhoppingsvis själv får bli mormor eller farmor, så hoppas jag få ta mitt barbarn i handen och gå in i skogens famn och berätta vidare om dom små små tomtarna och trollen i Lingonby och hur dagens värv går vidare för dom små liven...allt medan jag improviserar vidare inför stora öron och vidöppna sinnen....

Till minne av älskade mormor



1 maria:

skriven

Härligt med goa minnen :)

2 LissenTo:

skriven

Vilka fina goa minnen och så bra att du ger dom till dina barn. Har också varit mycket i skogen med mina.

Fast jag kan inte påstå att dom är mkt där. Det kanske kommer!?



Ha det gott.//Lissen



Kommer ihåg att du gillar turkos Ds

3 Anna ..dansar in:

skriven

Nu försöker jag igen med en liten novell :) du..jag kan se att det r du på bilden..mmm ska jag gissa hur gammal du är här..tja typ..fyra fem år..så gott med en sådan go mormor..jag hade en oxå..Julia hette hon o inte Rut som din..:)



Skogen är ju verkligen det allra bästa för små barn..så spännande så nyttigt o friskt liksom..jaaa jag vill oxå bli en sådan mormor som lär ut skogen o naturens under..

4 Ninni:

skriven

Härligt! Jag har också massor med fina minnen av min mormor..hon bodde hos oss från det var jag var tre år tills hon dog när jag var sex.

Hon hade alltid tid med mig...inga skogspromenader men hon lyssnade alltid på mitt babbel=)



Ha en riktigt skön dag, kramen

5 hemtrevnadmarie:

skriven

Å, vilken härlig bild och vilken kärleksförklaring till mormor!!

Jag är övertygad om att du för berättarglädjen vidare till dina kommande barnbarn!!

Ja visst är det härligt att ta tillvara gammal brôte, blir som nytt på att annat ställe:)

Du får visa lampan och gardinerna!

kram

6 Mostra:

skriven

Hoppas mormor i sin himmel förnimmer vad du skriver. Önskar jag ärvt mer av hennes talanger. Varma kramar från

Mostra

7 Anki Andersson:

skriven

Vilken underbar kärleksförklaring till din mormor. Jag är helt säker på att du fört över massor av upplevelser till dina barn som du fått av din mormor. Kramar från Trollhättan

Kommentera här: