en veckas rekreation

Visserligen har jag jobbat och där har vi väl inte haft något vilohem direkt, MEN det har ju varit en härlig sommarvecka och på fritiden har jag tankat ny och härlig energi! Det har ju varit helt underbara kvällar och vi har åkt upp till stugan så fort som möjligt. Här finner jag lugn och ro....här är lite bilder från i onsdag, då jag blev kvar på jobbet alldeles för länge, men vi åkte i alla fall....bilderna är från mobilen, så skärpan i kvällsljuset är sådär...Bada vid 10-tiden på kvällen är en lisa för själen.....


Mina första år bodde jag på detta underbara ställe. Utedass och ingen dusch, det kan inte barn av idag tänka sig. Min dotters klass var på studiedag när dom gick i småskolan och jag berättade om stugans historia och om att jag hade bott där tills jag skulle börja 2:an....då tittade en av barnen på mig med stora ögon och tappad haka....länge....och så sa han "var det då när dinosaurierna levde??"
Ha, ha, ha, är inte den helt underbar!  Åren har ju visserligen gått.....men iallafall, dom första åren präglar ens personlighet sägs det....svårt att beskriva ens egen personlighet, men jag känner mig säker på, att dessa åren iallafall har präglat mig på ett positivt sätt och att jag älskar skog och mark. Så det finns ingen bättre plats för att ladda batterier på för mig.
Ängsblommor ligger mig varmt om hjärtat, det är verkligen barndom för mig. När jag liten flicka, älskade jag att pressa blommor. Jag proppade fullt  av blommor i gamla telefonkataloger, som fick ligga i press. Blommorna gjorde jag fina kort av. Stentroll var en annan favorit. Jag gjorde "stentrollsporträtt", alltså klistrade fast stenar som bildade trollhuvuden på pappskivor. På den tiden gick vägen alldeles förbi vår trappa och det fanns en sommargästfamilj en bit längre upp i skogen. Entrepenören i mig kom på en lysande idé - jag ställde till med Stentrollsaffär. Byggde upp ett litet marknadsstånd intill vägen och stog där troget och väntade på den enda bil som troligen skulle köra förbi på lördag förmiddag - så klart jag gjorde affärer!  Detta var innan det fanns dator, hundra kanaler på tv:n och när man verkligen önskade sig saker....förstår ni vad jag menar....kreativitetens underbara tid.



Torsdag morgon satt jag i denna gungan och njöt av frukosten i min ensamhet. Resten av familjen sov vidare inne i stugan och det kan väl erkännas, att det var trögt att åka till jobbet då......men bättre start på dagen är svårt att få.
Denna dag var också vår 15-åriga bröllopsdag....samma kväll, så var vi bjudna på grillknyte hos goda vänner. Jag skyndade mig hem från jobbet  för att byta om...och vad väntar mig på köksbordet......


....då blir man lycklig! Ett litet sött paket med vita snören, låg det också brevid........

Kvällen var härlig med massor av folk på grillkvällen. Barnen badade, herrarna grillade och vi flickor vimlade och skrattade! Vilken lyckad kväll! Värdparet hade gjort det så mysigt nere vid sjön - tack för ett härligt initiativ!!


Och så var det då äntligen fredag!! Finns fortfarande jordgubbar att köpa i lokala blomsterhandeln, så laddade med bär och grillmat och så upp till stugan igen. Det kändes som lite Grande Finale igår. Först sol och bad och sedan middag ute i den ljumma kvällen...En flaska rosé var som pricken över i....och i morse vaknade vi till strilande sommarregn.

Nu har maken och dotter åkt på fotbollsmatch. Jag är hemma en sväng, ska ta mig en tur ut i skogen och se om jag hittar några kantareller. Åker upp till stugan igen och ska lägga mig i kammaren och läsa och höra hur regnet smattrar på taket. Ikväll blir det förhoppnings vis varma mackor med nystekta kantisar på...mmmm.....Jösses, det blev en maratonblogg detta....verkar som jag hade behov att skriva av mig......om det är någon som orkat ända hit, så önskar jag alla en fortsatt trevlig helg!

1 Anna:

skriven

Joho...jag har läst ALLT... :D ja det var tider när man var ute o hittade på så mycket, inte satt vid en dammig dator...nåja det är ju rätt kul det oxå. M mm det har varit härligt med grillkvällar o mysiga stunder...du ser ut att ha roat dig riktigt bra. Hoppas du hittar några svampar...bara att gå i skogen är ju så härligt. Kram på dig.

2 Mostra:

skriven

Min Gud vad jag längtar dit!!!!! Så sjöng Jan Malmsjö och Lasse Berghagen i ett TV-program och kan man annat än instämma? Underbart ljuvligt. Och det är så roligt att höra hur du verkligen kan fånga guldkornen i en stressig vardag. Hur många tackor har det blivit?



Kram/Mostra

3 soffie:

skriven

så vackert och fridfullt det ser ut!

hoppas du har det bra nu i helgen.

4 synne:

skriven

Jag orkade läsa allt. På heder och samvete.

Fina bilder från eran grillafton. För att inte prata om erat kvällsbad.

Nå, fick du fatt i kantareller? Vi hittade en par tre åtta styckna när vi var ute i skogen förra veckan.

Det har säkert kommit flera nu.

Får ta en nu tur.

Ligger du i stugan nu och lyssnar på regnet?

Här regnar det med.

det smattrar bra på taket.

Nu ska jag sussa gott.

Kram från mig.

Synne.

5 Kusin L från Norr:

skriven

Nu ska jag äntligen lämna ett avtryck här. Man får tacka för senast, det var en hälig fest och ni ser ut att fortsätta att njuta. Synd att det fina vädret tog slut. Längtar tillbaka när man ser bilderna. Ha det bra och hälsa de övriga.

6 Peter:

skriven

Här finns mera bilder på blommor!



Mvh/Peter

7 Mia:

skriven

Det finns bara ett att säga: Lyckliga du!!!

8 Anna:

skriven

Ska vi ta sällskap...jag är nu på väg ut på låååångpromenad ... vi ses vid hörnet.. :D

Kommentera här: