Hösten är här

 
Vi har haft en underbar sommar, men nu är hösten här och all årstider har sin tjusning. Löven har börjat dala och första bilrutorna är skrapade av frosten. I helgen har vi skördat potatis, tomater och lök. Växhuset är urrensat sånär som på några blommor och örter som får hålla sällskap så länge dom orkar. Det kommer nog att bli många tillfällen att sitta där och njuta en stund efter jobbet, kanske äta en helglunch eller kura skymning i skenet från några fladdrande ljuslågor.
 
Det är söndag morgon och solen tittar fram mellan guloranga lönnlöv. Kossorna går fridfullt nere på åkern och betar. Inte en vindpust..Kaffepannan är på gång känner jag på doften. En kopp och lite tilltugg innan morgonpromenad. Verkar som resten av huset sover en stund till....Hösten är meditativ på ett sätt, det känns i luften att naturen går i vila. Kanske man skulle ta efter och försöka slå av på takten och ladda inför julmånaden (8 veckor kvar till 1:a advent)...lättare sagt än gjort. Det är fullt program tycker jag, men man får ta sig stunderna...inget man får - man måste ta dom....Det är inte tiden som går fort det är livet...
1 Anna Filipendula Rudbeckia:

skriven

Mmmm...det är livet..det gäller att ta vara på allt..varje dag är ett äventyr..det är så man ska se på det. Nu såhär på söndagskvällen önskar man sig mer helg..men man kan ju oxå välja att tycka det är härligt att man kan pipa iväg till jobbet.

Jag har sett att du haft det mer än härligt på din båtresa..nu är du hemma på Högen igen och tänder ljus..borta bra men hemma bäst.

Vilken vacker bild Lajsan..jag har just anlagt ett vallmo land..bara för de där fina kapslarna. Nu hoppas jag på egen skörd till nästa höst.

Åtta veckor till advent..jisses..ja det är bäst man laddar.

Idag har jag höststädat Garden med högtryckstvätten..blankt o fint.:)

Kram på sig där på savannen.


Svar: Ja båtresan var fantastisk. Man får smälta ner alla intryck och gå igenom bilderna igen då och då. Vallmo kapslarna är makalöst fina. Massor av frön utströdda här också. Jag fick till och med en andra blommning på Marbas stora fina vallmo i år! Ja och adventstid kryper på...det gillar vi! Och i år kan jag också vara i glashuset och fixa med lite julpyssel...mmmm...så härligt.
nygamlajag

Kommentera här: