Sensommar

Det är fortfarande semestertider för mig och jag njuter av sensommarens lugn. Var tid har sin tjusning. Växthuset levererar massor av tomater nu - åtta olika sorter dessutom. Det är ju både fröjd för ögat och gommen. Att plocka med sig en korg dagligen med tomater, örter, chilli, gurka....potatis och lök från täppan och så en bukett blommor för köksbordet - det är lyx på hög nivå enligt mig. Att kunna laga middag med egna råvaror som jag pysslat med i flera månader. Många njutningsfulla timmar på den tallriken som serveras kan jag lova.
 
 
Jag fortsätter att tillbringa tid i Glasoasen. Denna, den sista semesterveckan blir det nog många stunder här inne. Startar dagen där med morgonkaffe och kanske lite "kura skymning" nu när kvällarna börjar bli lite mörkare, så vi kan tända upp med ljuslyktorna. Där inne varar sommaren långt fram i september innan det är dags att förbereda inför nästa säsong.
 
I sommar har det varit en plats där jag lyssnat på många Sommarpratare i P1. Nya tiders podradio, gör ju att man kan följa dessa intressanta människors livsöden vilken tid på dygnet som helst. Där berättar dom om allt möjligt och omöjligt medan jag går runt och rensar bort vissna blad, fyller på näring, fotograferar och småplockar. Fantastiskt avkopplande.
 
 
Luktärtorna blommar för fullt. Både lukt och färg är enastående. Så är ju blomman så generös, att ju mer man plockar desto mer blommar den - man tackar! Luktärtor och Astrar påminner om skolstart och det är det denna veckan. En spännande dag i antågande, då dottern gör första dagen i gymnasiet. Det blir första gången på många många år, som jag åker ensam i bilen till jobbet framöver. Har lämnat barn på dagis och skola i sådär 17 år...jag brottas lite med  ångest måste jag erkänna.
 
 
Den här tiden är det som sagt skördetider som ger några av årets höjdpunkter i smakupplevelser. 
Men priset idag, tog nog i allafall polkabetan till lunch. Ekologiska betor, inhandlade på byns marknad i lördags. Nykokt med lite smör och flingsalt...ord är överflödiga..Eller var det kvällspromenadens leverans av små knubbiga kantareller, som stektes i smör tillsammans med lök, vitlök, salt, peppar och några droppar citron. Hela härligheten lades på tunn knäckemacka och sköljdes ner med ett glas öl....ja kära värld - inget lätt val - tur man fått uppleva båda...en måndag i augusti när fullmånen lyser av hela sin glans och det är hög tid att krypa ner under täcket och fundera ut hur jag ska pressa ut det göttaste ur en semestertisdag i strålande sol - jag har planer....
 
 
1 Mia:

skriven

Jag läser så mycket värme och kärlek i dina ord och mellan dina rader, jag blir lycklig och glad! :-) Kram på dig!

2 Anna Filipendula Rudbeckia:

skriven

Så glad jag blir i hjärtat över att du hittat rätt i ditt växthus..det ger ju så mycket mer om man kan ha det som ett grönt rum där man kan vistas..det värmer själen att ständigt kunna ha tillgång till vindstilla stunder..ja och så är det ju helt myggfritt o härligt med.

Just de där att lyssna på musik/prat är något som tilltalar mig med. Det är som om jag hör varje ord..som om jag blir mer uppmärksam i växthuset.

Oj så pass mycket tomater..de blir ju så söta o goda.

Kul att få en glimt från Rävhögen.

Svar: ja det är så Anna - tillgången till vindstilla stunder - det är liksom att gå in i en frizon alla kategorier och exakt, man blir liksom mer uppmärksam där i glasbubblan. Massor av tomater nu - hinner knappt med att äta upp dom :) Har gjort en stor härlig burk med tomatsås och tomatmarmelad, men inget slår direktplocket och rakt i munnen en solig dag :)
nygamlajag

3 Anna Filipendula Rudbeckia:

skriven

Glömde säga det där med att inte behöva skjutsa på barn..det var något jag oxå kände som en liten ångest..

Men som jag brukar säger: Allt har sin tid

4 TantGlad:

skriven

Villken mysig blogg du har med trevlig läsning. Sommarpratare i p1 har jag inte lyssnat på men hört om att det är inteessant program.
Luktärter brukar jag så, men i år är det första året utan sådd.
Ha så gott nu.
Kram.

Kommentera här: