BYO

När jag var i Australien...för så där en 20 år sedan...så såg man utanför många restauranger en skylt med  - BYO - det betyder "bring your own"...alltså "ta med ditt eget" och i detta fallet så handlade det om alkoholen.

Så om man skulle gå ut och äta, så tog man svängen om liquorstore och handlade med sitt vin - fiffigt eller hur!  För oss som reste med lågbudget som backpacker, var detta ett utmärkt sätt att hålla priset för restaurangnotan på en bra nivå.

En svensk variant av BYO är våra "knytesfester" som och är lysande alternativ, inte minst nu till jul. Dom allra flesta känner väl en viss press av tighta agendor i december och mycket ska hinnas med och helst vill man ju glittra lite ihop med sina vänner också. Tyvärr är kanske det just en av aktiviteterna som inte prioriteras, eftersom det tar för mycket tid av just tiden....

...så då kommer KNYTET in! För ett år sedan var det 20 grader kallt den här helgen, jag hade bjudit in vänninorna på Glöggtapas och alla hade med en eller två små rätter - vilket dignande bor det blev! Det blev en kväll av glöggprovning och nya smakupplevelser i både mat och dryck.

Igår var det dags igen. Vi blev inbjudna till härliga värdinnan - som alltid har humöret på topp - en ny härlig kväll med smakupplevelser utöver det vanliga! Ett helt bord fullt av smakrika små tapas och en rad nya glöggflaskor.

I mitt knyte fanns såklart "Rävhögens Parma" och kryddor från både Italien och Turkiet - starkt och mustigt som passar bra till söta glöggen. Jag är barnsligt förtjust i att använda mig av det jag dragit med mig från utlandsresor. Chiliflakes från den lilla undangömda butiken, med den lilla lilla gumman....Bruchetablandingen från den stolta Italienskan som nyss öppnat sin lilla affär, paprikapulver från saluhallen i Budapest...himla käckt, då återupplevar man lite av semesterminnen isamband med matlagningen! Bläddrar i sitt inre fotoalbum...

Nåväl...I stället för en blomma fick värdinnan en liten påse med diverse godsaker som jag hoppas kunna komma tillpass, när tid reserveras för en lugn stund - hoppas hon unnar sig stunderna och att hon gillar min för dagen påkomna marmeladkombination...blåbär med en skvätt mörk rom - jag tyckte den blev kanongod - ett tips för "gåbortpresent".

Nu skiner solen, tror inte det behövs så mycket frukost idag efter helgens liv i sus och dus. Julbord i fredags och Glöggmingel igår. Är på sin plats med en långpromenad i solen idag!

Så en extra hyllning till BYO, så kan även värdinnan delta i festen utan stress! Mer "knytesfester" till folket!!

Idag tänder vi andra ljuset och glittrar vidare i Advenstid!


1 Ninni:

skriven

knytkalas är toppen då behöver ingen känna stress utan man kan bara njuta av varandra och varandras mat:-)



Jag går här och njuter av lite glögg julmusik, packar in lite klappar och väntar på maken=)



kram kram

2 Mia:

skriven

Vilken superbra idé...och det är väl knappast nån som har nåt emot det...Så smidigt för värdinnan och inte allt för arbetsamt för gästerna heller! Kanon...=))

3 Anna ..smyger in:

skriven

Åh men du mer BYO åt folket..på så sätt kan man ju faktiskt träffas lite mer utan att någon behöver lägga all sin tid på festfix..



Egen alkohol på restaurang..nja där tror jag det blir svårt..för vi får ju betala galet högt pris för drycken..det är som om alla andra förluster ska kompenseras med just drycken på restaurang.



Knytkalas säger vi här i Småland..knytkalaset är härligt..vi hade nyligen ett sådant..e3n paj skulle man ta med..oj vilket läckert bord det blev..

Kommentera här: