Marknadsdags

Ja då var snart även min sommarsemester slut. Sista dagen i morgon faktiskt. Denna sista vecka har det handlat mycket om förberedelser inför helgens marknad i byn, Laxarby Marknad.

Vår dotter och tre bästisar säljer Marmelader, Saft, Sylt, Knäckebröd, Müsli, kakor, godis m.m. "Sockerpinglornas Hörna" är namnet på det lilla företaget. Marknaden är enligt loggan "på gammelt vis" och utställarna och även en hel del besökare är klädda därefter - himla trevligt!

Det är mycket ideellt arbete bakom arrangemanget och beundransvärda är Byalagets ledning som håller ordning och reda på alla detaljer och får struktur på allt som ska göras. Idag har vi varit nere på Marknadsplatsen och ställt upp alla stånd - tror det är ca 70 utställare - det är en stor händelse för en liten by med 300 hushåll. Lanthandeln är sedan länge stängd...när jag var liten fanns här två affärer, post och kiosk! Laxarby Marknad var jättestor på 1800-talet men levde bara kvar en bit in på 1900-talet och det är denna marknad som Byalaget blåste liv i igen 2005 ....det blev en succé som ingen kunnat drömma om då jag tror att antalet besökare var över 2000 personer!

Så nu håller vi tummarna för att det regnar klart i morgon och lika många besökare kommer även denna gång. Marknaden avslutas med dans på lövad bana som Idrottsföreningen arrar och Barbados kommer och spelar hela natten...eller ja iallafall halva och jag kan misstänka en och annan efterfest in på småtimmarna, då dagens arrangemang ska ventileras :)



Sensommaren är lugn och skön tycker jag. I dag har jag varit ute i trädgården och påtat och snyggat till lite. Eftermiddagssolen ger ett fantastiskt ljus och det är tacksamt att ta bilder - färgerna blir mättade kan man säga!

Bästa att njuta - i morgon blir det visst regn sägs det!



Lite slitna blommor som hängt med hela sommaren fick åka på komposten, men sparade dom få blommor som fanns kvar på en vattenspegel med sällskap...Penséern har blommat konstant sedan början på maj! Björkkransen runt kopparfatet är från Påsk ...återanvändning gillas!




















1 Mostra:

skriven

Åh vilka färger, åh så vackert! Och mitt i allt det vackra känner man vemodet smyga sig på. Snart är det över för den här gången. Men lika snart riktas blicken fram emot nästa sommar och allt man kan göra då.

Kram kram!

2 Anna ....tassar in..:

skriven

Underbara sensommar...när Lady M vaknar till liv..vilken härlig marknad..det måste vara mer än roligt att fixa o trixa inför den stora dagen..jag önskar jag kunde komma o handla..bara etiketterna är värda en bra slant kan jag se och avgöra här..



All lycka önskar jag dig o lilla A som väl börjar bli stora A nu..

3 Ninni:

skriven

Va mysigt med en marknad..hoppas ni fick massor sålt!



Underbart läckra bilder..ja nu är blommorna trötta. Fick faktiskt slänga några förra helgen..Fuchsian blommar glatt vidare och även Lyckliga Lottan..den är jättefin fortfarande.



Ha det..kramen

4 Anna ..svävar in..:

skriven

Så härligt med ditt fikonträd som togs sig ute..jaaaaa visst nu måste vi prova att stamma-upp lavendel o rosmarin som Pernilla gjorde i fredags..jag satte flera igår faktiskt..så spännande det ska bli..

5 Ida:

skriven

Intresserad av att vara med i en tävling på min blogg? :) Klicka på länken då! Ge även förslag på vad du vill ha för tävlingar på min blogg!

http://idahtt.blogg.se/2011/august/tavling.html

6 Mia:

skriven

Helt underbara bilder! Och vilken tillfredsställelse att kunna få göra saft och marmelad själv...det uppskattades säkert på marknaden!

7 Ingmarie:

skriven

Det är ju precis sådant som jag vill köpa på marknader!Inget krimskrams för mig....

Hoppas att flickorna gjorde succe!



Stora bamsekramen från Österlen

8 Anonym:

skriven

Det är ju precis sådant som jag vill köpa på marknader!Inget krimskrams för mig....

Hoppas att flickorna gjorde succe!



Stora bamsekramen från Österlen

9 Anna ..tassar rakt in.:

skriven

Packar du? Klart du gör..ha en makalöst härlig tid i i Italienska landet..

Kommentera här: