I dag öppnar vi första luckan...

Första Advent....mmm....i dag ska vi tända första ljuset, det är allt något visst med det. Kommer i håg när vi var små, mina systrar och jag. Perfekt i antalet till fyra söndagar i advent, då vi är just fyra......men inte helt lätt att komma överensom vem som skulle tända vilket ljus!!  Mamma hade en rund kopparbunke, fylld med klassisk toppmossa, svampar och bär. Vi var lite annorlunda.....alla andra hade en avlång ljusstake.....men vår var rund. Hmm..såpass färgad blev jag av det, så gissa vilken form min första Adventsljusstake hade....såklart en rund kopparbunke.

Men nu är det nya tider. Det har jag och mina vänninor enats om denna helgen. Det var ju tredje omgången glöggglitterglamour i går kväll, så jag har verkligen gått igenom detta med ärvda rutiner och morsarv - och det verkar som alla är rörande överensom, att den tiden är förbi då man putsade fönster, bytte sängkläder, såpskurade golv på knä och med en äkta rotborste...., pyntade, kokade skinka och knäck samtidigt!!!, strök gardiner, putsade kopparkitlar, bordssilver....allt detta och lite till på dom sista dagarna innan jul!!! Nej nu är det andra bullar (om det ens är några bullar alls!) Nu blingar vi till det iallafall och får inte ett totalt sammanbrott, när man inser dan före dan, att huset inte är allt igenom ultrafräscht, från källare till vind. Det går att ha julkalas utan att alla skåp och lådor inte är städade. Släkt och vänner synar inte bokhyllan för att se om alla böcker varit ute och vänt för att dammas av. Inte ens mormor bryter i hop av skam och känsla av misslyckande då hon inser, att hos sina döttrar finns inte 3 - 4 olika sorters matbröd, 7 sorters kakor, ett flertal mjuka kakor och just bullar, inte vilka bullar som helst, utan just andra bullar, lite lyxigare...med kalljäst deg....så var det bestämt när jag var liten....inte att förglömma hemlagad leverpastej, flera meter hemstoppad korv av olika slag, pressylta, sillsallad..............oh my god....

Så tack och lov för Adventsmys med bling bling och umgänge. Igår kväll hade vi det såpass roligt - tack värdparet för en helkväll med extraallt! Omgången med sällskapsspelet  "Med andra ord"....en klassiker! Vilka förklaringar....gud så roligt! Och så att allas vår partyförhöjare....jag tror du nog läser detta....får med sig våra tonåringar runt bordet. Det är minne som dom kommer bära med sig in i framtiden! Tack hela gänget för en mycket trevlig kväll!

Idag ska vi till kyrkan. Vår tonåring går och läser i år och idag ska han "predika" sa han....han ska alltså läsa en text högt för församlingen. Lite guds ord skadar nog aldrig och så får jag sjunga Bereden väg för Herran -  Det blir en bra första Advent det!

Japp, det var första luckan från mig det! Bara 23 kvar.....

Glittra lugnt.....


1 Anna:

skriven

Andra bullar...jepp jepp så är det..verkligen andra bullar för jag gör bara det jag vill och har som du kommit på grejen liksom...att det kan glittra på ytan liksom..och det finns dom som inte gör annat än korv o leverpastej som vi kan köpa...så det så..du jag diggar dina ordvändningar så galet mycket ditt sätt att skriva är så underhållande..ärvda traditioner har man säkert men du vet jag gillar att skapa nya. Bereden väg för annelajsan det gör jag...blir som glad när du tar vägen förbi hos mig.Det är extraallt för mig det...ha det bäst o sjung i kyrkan av hjärtanslust.

2 Margaretha:

skriven

Så klokt , så klokt.... Du vet...dammet förbleknar i glittret från ljusen....

Förr gjorde jag en massa hemmalagat för att jag tyckte det var kul , men numer så har det dragits ner till det minimala....Jag gör bara det jag har lust till...så det så !!!!

Nu skall jag ut o göra affärerna osäkra!!!!!

Kram

Margaretha

3 Lena:

skriven

Fin läsning :) Ja trotts att vi har saker som förenklar vår tillvaro så har vi mindre tid eller har vi det? Vi prioriterar iaf tiden annorlunda och det är jag glad för :)



önskar en trivsam 1:a advent!

4 Ragnvi:

skriven

Tjena! Hi, hi; frost i näshåren...Nä, såg ut som en halvdränkt katta igår, grr!

Jag har vuxit ifrån många måsten ...fast...lite måsten har jag ändå kvar!

Kramen!

5 Ninni:

skriven

Vilken härlig läsning!!



Kvällen lät underbar lyckad..mysigt! Jo då visst är det i Karlstads Intersport i Mitt i City för att vara exakt!

Himla trevlig karl mycket service där!



Ha en fortsatt skön dag...bling bling

6 Anna:

skriven

Låter ju helt underbart med kyrkan..jag sa just här att jag är sugen på att gå till kyrkan för att ffå musikbegäret stillat..nåja..det kommer du vet min läkare han håller ju snart konsert..himmelskt..och man får sjunga själv oxå...I love it..massa kändisar har du badat i ..nice nice..

7 helena:

skriven

Ja tiden rusar iväg. Idag har vi inhandlat julklappar.

Ha en fin adventskväll.

8 Helena:

skriven

Hej där ett tag sen sist. Vår son går också och läser men inte kom vi iväg till någon gudstjänst idag. Ha en trevlig adventafton!

9 lena:

skriven

Här har det varit full fart hela helgen.

Du verkar ha haft det så..härligt!!

Det var fint i kyrkan idag:)Vissa traditioner vi hade hemma, har jag fortfarande med mig efter alla år.Bocken står fortfarande hel här:)

Ha det fint, kram lena.

10 soffie:

skriven

men så vackert det låter med kyrkan var där ifjol då min dotter häll på med sin konfirmation,

ha en härlig kväll

11 soffie:

skriven

höll ska det va inte häll L

kram

12 Anonym:

skriven

Oj vilken nostalgikick jag fick av dig....sånt där har man hållt på med förr, viktigt var det också! Tur att man kan ändra sig L

13 Mia:

skriven

Jaha, där kom inte namnet med....

14 Marie K:

skriven

Nä, bäst att portionera ut alla måsten och krympa ner dom rejält!!!

Tända en massa ljus och så ösa på med dofter av jul....så kommer stämningen på köpet!!!

Förresten tycker jag att både kôpparn och silvret är allra finast oputsat, så det så, haha!

Ha en fin adventskväll!

15 Anna:

skriven

Såg att du är ute o tassar...ville bara säga natti natti :)så härlig du är..du vet jag läser dina inlägg flera gånger..bara för att du är så nice.

16 Synne:

skriven

En kanonläsning så här på måndagsmorgon.

Visst är det så att det har förändrats. Nu kan man vara mera slapp.

Klart man städar, bakar och pyntar. Men inte på långa vägar som förr.

Tack och lov.

Var det mysigt i kyrkan. Saknar tiden med kyrkokören...

Det var mest hektiskt den här tiden. Men så mysigt.

Nu önskar jag dig en fin måndag.

Kramen Synne.

17 Mostra:

skriven

Visst är det något alldeles särskilt med första advent. Att dessutom få den snöklädd är extrabonus. Tyvärr ville termometern fastna ovanför 0-strecket just igår men av och till föll det såna där härliga julsnöflingor.

Var först till kyrkan och införskaffade ståpäls. Vi har en superduktig kör och när dom klämde i med Advent var det kört. Vartenda hårstrå reste sig och man bara dör litegrand.

Därefter var det juljippo i byn och det innebar för min del lottförsäljning och inköp av dörrkrans. Det har liksom blivit tradition.

Tack och lov är det minusgrader igen. Vill så gärna ha snön kvar och har vi tur kommer det mera de närmaste dagarna.

Ser fram emot nästa lucköpning.

Kram/Mostra

18 Lena:

skriven

Önskar dig en fin dag :)

19 Lissen:

skriven

Härligt att höra att det inte putsas för mycket i hörnen! Tror att vi kvinnor måste sätta oss ner och njuta lite mer.... tja titta på det där glittret och njuta! Vilken härlig helg du har haft... glöggglitterglamour, låter bara bäst... spela spel och skapa minnen med ungdomarna, lovely!



Konserten jag var på var underbar. Sydamerikanska stämningsfulla toner som fick kyrkan att gunga!

Ha en härlig måndag!

Kommentera här: