Episod 2...

Nu har vi fått Guds ord, grabben är inskriven som konfirmand och vi har haft ett sent 11-kaffe hos gårdagens värdpar!

I går ja....vart var vi....Jo, jag kom hem och rustade för Skaldjurskvällen. Lady Marmelade i en burk fick förgyllas med text och dekoration, vad kunde passa bättre än en snäcka på Skaldjursafton!


Jag bakade en paj, som jag verkligen vill rekommendera till skaldjur. Den hittade jag på baksidan av kräftpaketet:
75 g smör, 2 dl mjöl, 1-2 msk vatten och färsk timjan, fixas till ett pajskal. Fräs 200 g kantareller, 1 lök sakta, sakta i smör, så smaken blir så där ljuvlig.....krossa 5 enbär och rör i det sista. Lägg detta i pajformen (jag förgräddade inte)Äggstanning av 2 ägg och 2 dl grädde och så MINST 2 dl Västerbotten. 225 ' i 15 min. Mums!
Jag döper den härmed till:
GOLLUMS Preschööösss Paj!

Mitt i festförberedelser, säger jag till grabben att "göra sig iordning". Då svarar han, att han bara vill se färdigt en klassiker - vet ni vad!? Långben på husvagnssemester - jo det är sant! Första gången i mitt liv, som jag ser den någon annan gång än på julafton! Hämtade mobilen och fick med bilden jag såg framför mig på onsdag kväll.....

...det är strax före huv'et åker ner mellan knäna....precis så kände jag mig då....

Men nu var jag pigg och alert! Plockade ihop resten av knytet



...och så åkte vi iväg i den härliga sensommarkvällen. Där på altanen väntade vännerna och vi skålade in kvällen. Värdparet hade gjort så fint och vilken lycka att kunna sitta ute och äta allt det goda. Vi satt i timmar och njöt av turkiska kräftor, havskräftor, räkor, pajer, bröd och mumsiga ostar och så klart lite Lady Marmelade! Den passade även till den makalöst goda chokladkakan som serverades till kaffet. Ser du Pia-Lotta, jag hittade Marovinet - det var suveränt till havskräftor! Här kommer ett bildcolage där även jag bjussar på en liten smygbild på mig själv....är inte mycket för att sätta ut foto på bloggen, men det var någon som ville "ha ett ansikte" på Nygamlan....så håll till godo :)

Tack för en härlig kväll i goda vänners sällskap! Många roliga minnen, härliga snappsvisor och mycket skratt!!!




....åsså sist men inte minst.......ps. Tack Anna för receptet på Päronmarmeladen, den var verkligen god och spetsad med lite dessertvin blev den en smaschhit! Hämta inspirationen hos Anna http://www.filipendula.blogg.se/2008/august/lyxig-marmelad.html

Ikväll ska vi åka och se ARN och i morgon börjar en ny härlig vecka!

1 Anna:

skriven

Tjena Ladyn.. Åh....jag visste väl att du är en riktig sköning...nice o se dig min vän..galet fin burk du fick till där...jag har haft så kul hela helgen åt din vilda fredagskväll...så mycket glädje det måste finnas i den burken...himmel det bara dansar väl ut när man öppnar locket kan jag tro...jag har just varit inne hos grannen...dom har just fått barn...en liten dotter som jag suttit med på armen en timma nu...så go..så man smälter...ha en härlig biokväll..

2 Margaretha:

skriven

OOOoohh så kul ...har du oxå haft en sån där härlig kräftkväll....viss e det jättekul.

Vi var över trettio grannar som festade i gårkväll..

Det var länge sedan jag skrattade så mycket.....

Kram på dig

Margaretha

3 Helena:

skriven

Åh, den skulle man kanske ge sig på att göra.

Så fint du har dekorerat burken.

Kram.

4 Ann-Sofie:

skriven

Åååååh, vad kul att se en bild på dig! Värsta Lady Marion juh! =) Verkligen roligt att få ett ansikte! Låter som om ni har haft en helt otroligt mysig kväll på kräftskivan, snålvattnet rinner i strida strömmar över tangentbordet! =)



Måste nog prova pajen nån gång, lät jättegod! Mums! Jo, här har det faktiskt varit ganska fint väder idag, om än lite muligt mellan solglimtarna. Fast din syrra och jag har ju varit instängda på jobbet vi, så så kul var det. =) Nu är det dags att fixa lite kvällsmat.

5 Ann-Sofie:

skriven

Just det, glömde ju! Vad fint du hade gjort till marmeladen! Snyggt!

6 christel:

skriven

Skulle se på Arn men orkar inte. Får göra det mitt i veckan istället. Helt slut efter att hållit på med hästarna hela helgen

7 synne:

skriven

Hej Nygamlan.

Kul att se dig :D

Den marmeladen måste jag prova. Men får nog köpa päron.Har inget päronträd.....

Kvällen gick i skrattens tecken och det var ju bra.

Nu är det måndagsmorgon och veckan börjar om. Ny månad är det med. Redan september....

Snart jul hehe....

Ha nu en bra måndag.

Kram på dig.

Synne.

8 Lissen:

skriven

Jag riktigt känner vilken härlig kväll du fick, att ha det gott med vänner, ger en massa härlig energi.....

Pajreceptet ser ju super ut också.... Får gå en Gollumraid till veckan.. om inte det stora regnet börjar!!!

Ett riktigt lady foto......

Har en liten utmaning till dej, när du får tid!

Ha det så gott

9 Mostra:

skriven

Jisses vilken härlig helg ni haft. Och så mycket gott ni satt i er! Har räddat pajreceptet till eftervärlden. Nu är det bara kantarellerna som fattas.

Apropå pappas bil så hade jag själv en sån ett tag, kanske något nyare. Den var lite grinig när det var kallt. En riktig vargavinterdag höll jag på att runda lillstugan för att jag inte kunde vrida tillbaka ratten efter att ha kört ut från gårdsplan. Tog mig i alla fall till affären men när jag ville hem vägrade den starta. Det var i och för sig inte ovanligt men förbaskat retfullt. Ännu retfullare var det förståss när en gubbe undrade om jag glömt vrida upp den!!!! Vill INTE ha någon mer sån bil.



Kram

Mostra

10 Pialotta:

skriven

Ja du Nygamla:-) nog är det så att kräftekalas är toppen det och fint att ta med sig knytis.

Marmeladen den får jag kanske oxså testa:-) Idag blir det gurkinlägg och några "äpplakagor" här i mitt kök:-)

Ha de så fint nu o allt solen skiner och det är sensommarvarmt.. så hitt i hittan att det nästan är äckligt fuktvarmt.. men det är väl jag som är lite si sä där oxså;-)

Kramis

11 Anna:

skriven

Bara jag som smyger i marginalen här...vill liksom kolla läget...det är väl det där landet i väster där som drar...och så dom så pass trevliga människorna som bor i gränslandet...typ du alltså..Mrs Nice..kram från Anna

Kommentera här: