Vinter igen

 
För en vecka sedan hade i stort sett all snö smält bort, solen värmde och småfåglarna kvittrade piggt och förväntansfullt. Vi fick nog en liten "på väg mot våren" känsla. Men vi är i början av februari och det är vintermånad...så vinden vände och ett nytt lager av snö har landat.
 
Det är -12 grader ute, så raggisarna känns bra att ha på. Småfåglarna har flygande frukost, dom är inte mycket för att softa - knappt så dom hinner få med sig käket i farten. Nästan så man påminns om speedade veckor och ens eget beteende måndag till fredag....Nåväl, veckan som gått har varit fulltecknad men väldigt givande så igår kväll samlades hela familjen till middag så vi hade chans att gå igenom vad som hänt. Det handlade om Nationella prov, Projektarbete, Läkarbesök, Cirkelträning, Cykellopp, Ankommande Semesterresa, Skolresa till Gotland...det finns en del att ventilera.
 
I veckan som gått, fick jag fart på svärmors gamla retro Assistent - en Electrolux anno början av -70 så nu ska här bli andra bullar så att säga. Detta till övriga familjens stora glädje såklart, inte minst när det serverades nybakta Grahamsfrallor till frukost! Där drog även min mor efter andan och fick medge att det var stora A i boken. En vännina som kan detta med mat och bak, har tipsat mig om att baka på kvällen och jäsa frallorna i kylen på natten, för att swich in i ugnen på morgonen skapa nästan ett löjligt bra klimat på morgonfrukosten, ja ni fattar...doften av nybakt bröd i huset 7 på morgonen kan inte annan än ge bra förutsättningar för resten av dagen, eller hur?!
 
Stora A fick jag även hos farbror doktorn, då jag i veckan fått konstaterat att träningsflitet sedan i höstas har gett resultat i journalen, så även detta var en av veckans glädjestunder. Man passerar ju snart 50 års gränsen och det är bra att gå genom besiktningen liksom. Med jag satt i väntrummet såg jag glimtar från  "efter 10" där det pratades om Tabataövningar - har ni upptäckt intensivträningen i intervaller? Mycket bra och effektivt. Är man inne i Apparnas värld, så kan jag verkligen rekommendera TabataAppen, den håller reda på tiden och du kan fokusera på övningarna. Är du intresserad - titta och lyssna på ett intressant inslag från Tv4Play där du ser exempel på övningar och ord från träningsfysiolog. Lycka till!
 
 
Tabata%20-%20trendig%20tr%C3%A4ning%20p%C3%A5%20fyra%20minuter
1 Ninni:

skriven

Va fint du har gjort härinne =)
Härligt att träningen gett resultat, jag bara MÅSTE komma igång jag med, har ju drabbats av glukosintolerans så motion står på receptet=)

Mmm nybakta frallor på morgonen mums vilken lyx! Ja dom gamla assistenterna är ju bara så bra. Min mammas gamla Bosch har syrran och den funkar perfekt.
Ha en fin dag, kram kram

Svar: ja då kan jag då verkligen rekommendera detta med intensiv träning. Har gett väldigt bra resultat. Jag går på 1-2 pass i veckan där vi kör enligt denna metoden och när jag kör själv så blir det PW gärna med stavarna som följs upp med några Tabataövningar. Rekommenderas. Enkelt och snabbt med bra resultat - det ultimata om du frågar mig. Häng på vetja :) Ha en bra dag!
nygamlajag

2 Anna Filipendula Rudbeckia:

skriven

Så gott det låter med grahamsfrallor..och du visst är det perfekt att baka så med kylskåpet som jässkåp..för frukosten blir ju till en fest sedan etterpå som du säger.

Ja tänk så nyttigt det är med motion..jag sitter här precis nu alldeles roenröd om kinderna efter ett pass ute i snömodden..ett ateg fram o två tillbaka kändes det som men jag kämpade på i en o en halv timma minsann. Nu ska jag leka i köket med kalvfilé och vinsås..kanske en rösti till det som steka sakta toklänge..mums..:)

Svar: mums så gott det låter! 1,5 timme var inte dåligt du! Ja det är så skönt när man är igång. Nu har vi varit färdtjänst och innebandymorsa, så nu ska vi laga till en gratäng med tacostuk men på mitt sätt utan kryddpåsar med e-tillsatser a'la grande.. sen blir det Mello och kritikersoffa live :)
nygamlajag

Kommentera här: