Blomstertid



Det är väl ingen direkt skräll, att tiden från Kristihimmelfärdshelgen tills nu går i en rasande fart. Det är verkligen lätt att missa dessa fantastiska veckor "mellan Hägg & Syren+". Jag sätter ett plus, för det blommar otroligt fint just nu. Värmen satte fart på grönskan i maj och med en hel del regn och lite solglimtar men ingen brännande sol - ja då trivs ju naturen och bjuder på frodigt blommande omgivningar. Jag är noga med att vika några stunder i veckan för att ta in all prakten.

Väggrenarna lyser i  den lila paletten inramade i en kaskad av vita hundkex. Ängarna är som tagna ur Bullerbyn och Iris, dagliljor och blåklint blommar för fullt i trädgården. Det ser ut som humlor och bin hann att göra sitt i Fruktträden, många små ämnen på gång - så även i hallonsnåren.



Det har varit rätt hektiska veckor med Konfirmation för Alice och 18-års dag för Rickard. Mycket kalasande och festligheter och så toppar vi det med skolavslutningar och uppvaktande av studenter i den gågna helgen. Med avsaknad av just värmen och tidsbrist - så har vi först denna helgen fått i det sista i jorden. Potatisarna kom dock ner i hyfsad tid - så dom är på gång nu i prydliga små rader. Dill, Persilja & Sallad köpte jag plantor som är på god väg. Växthuset ligger i träda och får nog så göra...jag väljer att välja bort...

Visst, det har inte varit så mycket sommar sista tre veckorna. Men vi grillar och står i. Jag plockar in blommor från både rabatt och äng till köksbordet och på kvällen händer det att jag rullar in mig i min varmaste yllefillt och sätter mig på altanen och lyssnar in naturen och njuter av den ljusa kvällen. Bristen av högsommarvärme får inte lura oss på den fina tid som är nu - det är ju den vi längtar till hela långa mörka vinterhalvåret.



Nu är det fyra dagar kvar till semestern börjar och som vanligt är det inte en chans att den går att förhandla bort eller senarelägga - jag längtar enormt efter vila och få logga ut totalt. Sommarkläder ligger i lilla Semesterväskan, vinet är inhandlat, inköpslistan gjord, noga utvalda böcker nerstoppade...ja jag känner mig extremt laddad för Sommarledigt! Ska hänge mig åt att ta in Sommaren med alla sinnen!





Tog med mig kameran för att spana lite genom linsen för en stund sedan. Ett bra sätt att se mer fokuserat på trädgården. Bilden med sol är från igår - då det faktiskt var en fin lördag och en lugn och fin kväll.

1 Mia:

skriven

Så rogivande att läsa dina rader och se dina bilder...en lisa för själen, måste jag säga...Fortsätt njut L

Kommentera här: