Gökotta & Trädgårdsputs

Vad är det - kanske ni undrar...och börjar fundera på alternativen...hmmm...Jo, denna dag ska man upp i ottan för att höra göken. Om man googlar så säger Wikipedia:

Gökotta är ett svenskt uttryck för en tidig fågelskådartur. I vissa delar av Sverige, däribland Halland, har det varit tradition med gökotta på Kristi himmelsfärdsdagen, då man går upp tidigt, i ottan, för att lyssna på vårfåglarna, främst göken.

Nåväl, denna morgon var jag visserligen uppe i ottan men kallt och ruggigt väder gjorde att jag kokade mig en kopp kaffe och lyssnade på skvalradio i stället. Skönt med ledig dagar i högsta grad. Nu börjar väl dom flesta att tycka att värmen borde komma snart. Idag har jag varit ute och påtat i trädgården och ett tag fick jag ha på mig vinterhalsduk och mössa! Det hör då till saken att jag inte är speciellt frusen av mig...det säger ju en del om rådande temepraturer.

Rabatterna börjar bli svårbesegrade nu. Dom är i väldigt stort behov av att djupgrävas och fräschas upp - så ett höstprojekt modell större bör planeras in och i år är det nog ingen återvändo. Gick och funderade på hur jag skulle vilja fixa till det och kom fram till att det är rätt svårt att få i hop en skiss utan lite proffshjälp...Google - detta makalösa verktyg....första träffen på RABATTFÖRSLAG - perfekt start! Drömma är jag bra på iallafall :)

Nåväl...nu kom iallafall alla tulpanknopparna fram ur förgätmigejhavet som hade tagit över totalt! Lite sol och värme nu ska det nog bli riktigt fint där. Om min dröm slår in i höst, så ska jag faktiskt överdosera tulpanytan a'la Amsterdams Keugenhof...en liten minivariant hade varit najs...som sagt drömma går ju.







Förra helgen var goda grannen här och fixade till lilla potatislandet och jag hade tänkt att potatisarna skulle komma i marken denna helgen...men kanske det är lite för kallt än - det ska vara 7-8 grader i jorden...

Ja nu har jag iallafall tagit lite kvällsbilder från vad som är igång den här helgen. Äppel och körsbärsblomster är på gång. Om det kunde slå om till värme och sol nu - så bin och humlor för göra sitt - så kan det bli en fin skörd. Tulpanerna är på gång och av Farmors ärvda lilla Lila fina finns nu bara ett exemplar kvar - så elegant!







Nu väntar några dagar på "Sommartorpet" hoppas det kan bli lite varmare. Leva på hoppet gör jag - och nu hoppar jag i en varm dusch innan en kopp te får värma insidan.

...och nu dök helt plötsligt den här lilla klassiska svartvita upp i mitt huvud :)




1 Anna ..tassar in..:

skriven

GulliGullan..hi hi..det var längesedan..



Gökotta ja..tänk vi brukar ha Gökafton numer istället..noop..det är inte vad du tänker Lajsan..sakta i backarna..picnic med vin ost o kex typ..:)



Ja du det är mycket nu..när man precis är klar med husets vårbruk är det dax för nästa hus(torp)..that's life..



Jag har varit i Skåne idag o glassat i solen..underbart vackert..

2 Mia:

skriven

Förlåt, men jag kan inte låta bli att vara liiite avis på ditt sätt att bo, med de möjligheter du har...nog vore det kul med lite mer än än en liten balkong för odling L

Men det finns dom som inte ens har det, så jag får vara nöjd ändå.... Nu får du sommarvärme, så gott det ska bli :-)

3 Ninni:

skriven

Gökotta har jag faktiskt varit på en gång för typ hundra år sen=)



Ja värme ska vi ju få till veckan, vi får väl se hur det blir med det!



Vi har faktiskt petat ner några potatisar i jorden..kanske kanske vi får några egna till Midsommar.



Ha en skön söndag, kram

Kommentera här: