Noll stress

Vilken skönt avslappnad dag det varit...Här sitter jag med värmen från öppna spisen i ryggen. Maken serverade en Irish Coffee som värmde mer än gott i hela kroppen. När vi kom hem efter dygn i Värmlandsskogarna, så var huset kallt...riktigt kallt...men en hel arsenal med värmeljus och vedeldning har fått upp Julmyset igen, dags att summera....



Julafton 2010, en julafton med det helt perfekta julstämningsvädret. Sedvanlig frukost framför brasan och så litet traditionellt julbord med delar av släkten. Julsnappsen satt som en smäck till sillinläggningarna och flaskan passade mer än väl in i min rödguldiga jul.

Dopp i grytan, hemlagad korv, Janssons, sillar,  mammas köttbullar ja allt....nästan, för när vi nästan ätit klart inser jag att jag glömt att glaza revbenspjällen som jag så omsorgsfullt kokade dagen innan! Så kan det gå - men konstigt nog blev vi mätta ändå...



Rådjuren stog på husknuten och kalasade på syrenknoppar...små lätta snökristaller singlade genom luften från klarblå himmel och 20 minusgrader. Småfåglarna fick sin välmatade havrekärve och "gubbarna" sin snaps i denna julritual.

Efter Kalletimmen var det dags att packa bilen och rulla upp genom skogen till Värmlandsgränsen och träffa hela La Familia. Alla 18 på plats och paket till taket :) Tomten kom på sparken i gnistrande kall vinterkväll. Barnaögon stora som tefat, där skräckblandad förtjusning så sakta byts mot ivrigt paketöppnande och idel glada miner.



Julklappsöppning, mer mat, ringdans genom huset, godis och Risal'aMamma...ja jösses vilken dag...stupade i säng i lillstugan mitt i natten och i år var inte Julotta att tänka...sov som stockar till långt fram på förmiddagen, då vi färdades tillbaka genom ett bedövande vackert vinterlandskap och tillbaka till Storstugan och brunch.




Sedan har dagen bara varit...och så också vi. En minst sagt uppfriskande promenad i solen framkallade blossande kinder och så fram med glöggen igen. Ny samling runt bordet och nya fräscha planer smids inför ett nytt fräscht år!



Ja och nu känner jag att jag nog ska gosa ner mig i soffan en stund...som sir Väs...typ..

God fortsättning på er!









1 Mia:

skriven

Underbart skönt firande ser jag...god fortsättning på det! Ler när jag läser, för jag känner verkligen värmen och gemenskapen...L

2 Anna ..smyger in:

skriven

Du det låter helt fantastiskt med din härliga jul. Med släkten och alla paket med vinterväder och glittriga bord. Reimersholm var god iår..och flaskan är verkligen som ett smycke på bordet..



åSå mycket ni hinner med..att fara iväg sådär..och en massa barn som tindrar har ni i släkten. Här är det lite mellan barb och barnbarn kan man säga så några små har vi inte. Så iår kunde vi käka under KallePlanka har du hört va..men vi hade Tv:n på lite i bakgrunden så vi fick melodierna...allapapapa o.s.v du vet.. :)



Det är så gott att bara slappa nu etterpå..maten finns och man behöver bara värma på lite..



Ha det fint o njut..Pssst..Ada o jag ska gå på bio nu i mellandagarna... Änglagård :)

3 Ninni:

skriven

Mmm låter som en urmysig Jul=)



Dockningsstationen är en Logitech inköpt på teknikmagasinet..billig också, tror vi betalade endast en femhundring.Den var nedsatt från 799 eller nåt.

Man kan köra den på batteri också, perfekt.



God fortsättning.kramen

4 Anne-Lee här......:

skriven

Vilka härliga stämningsfulla foton fyllda med varma färger! Ja nu är julen över för denna gång! Känns alltid lite vemodigt! Imorgon är det en vanlig vardag för mig...suck!

Ja återigen fick vi riktigt julväder....annars brukar vi ha gröna jular här! Hmmmm Ha det fortsatt härligt..

Kommentera här: