Nästa anhalt...

...från Semesterarkivet denna sommar blev Prag. En underbart rolig resa, en hel vecka med en grupp på 66 personer med tåg ner över Europa. En upplevelse utöver det vanliga måste jag säga. Som gammal tågluffare från det glada 80 talet, kändes det givetvis helt rätt att packa i ryggsäcken, vilket också visade sig vara det ultimata sättet. Det är inte helt händigt att bära resväskor i trappor upp och ner i centralstationer...

Sommarvärmen hade kommit ordentligt i Sverige och varmare skulle det bli. Det var ett härligt gäng, två ungdomslag i innebandy med ledare och föräldrar.



Tåget gick via Göteborg och vidare mot Lund och så småningom rullade vi på färjan som tog oss ut på kontinenten. Liggvagnar...ja det är ju inte fantastiskt gott om plats med 6 britsar i varje vagn. Lite pyssel och syssel innan allt bagage var på plats....Ungdomarna sov nog inte många timmar den natten...spännande värre..



Tågbyte kl 06 på morgonen i Berlin och så slutsträckan mot Prag genom härligt landskap och längs ringlande vatten. Frukost i restaurangvagn med vita linnedukar och servitörer med vit skjorta, svarta byxor och fluga. Sämre dagar kan man ha :)

Prag är bedövande vackert! Gamla stan' har fått ett ansikte! Vilken arkitektur, färger, gränder, broar, restauranger....ja det går inte att beskriva, måste upplevas.

Hälften av veckan gick ut på att utforska staden och andra hälften att heja på våra riktigt duktiga ungdomar - och tjejerna knep bronset!! Hundratals lag toalt med alla grupper från hela Europa - en makalös organisation och spel i olika hallar över hela stan - så vi har verkligen lärt oss tunnelbana och spårvagn och fått se så mycket av stan! Men jag åker mer än gärna tillbaka...och det finns redan nu planer på att dra iväg med ett par lag igen om två år...då står jag på perongen med ryggan igen!





En improviserad picnic i parken och hittar man inga vinglas så varför inte köpa färglada souvernirmuggar. Goda ostar, solmogna frukter, bröd och vin och så timmar i gröngräset...underbart!



Kvällspromenader genom vackra Prag, ljummen temperatur och myggfritt...





Inte varje FotbollsVM som man får uppleva på stora torget i Gamla Prag. Här en bild från ovan dagtid...









Ett axplock av alla hundratals foto jag har och förhoppningsvis en liten inblick i min upplevelse av Prag. Jag rekommenderar verkligen en semestertripp hit och varför inte packa ryggan och dra i väg ut i Europa!? Har du inte provat tågluffa - så är det hög tid...allt kan hända...jag fick en ny kontakt från Mexico och är välkommen att ta med mig min familj dit, till henne som gör dom bästa torrtillias i hela Mexico och är massör i Mexikanska landslaget i freesbee!! Men det är en annan historia....:)



1 Ulla:

skriven

Åhhhhh! Jag vill oxå....Jag har varit i Prag en gång och som du skriver så kan även jag rekommendera den staden. Jag har tågluffat två ggr... en gång i början på 90-talet och sen ännu en gång 2006. Det är ett ypperligt sätt att resa på.

2 Mia:

skriven

Men då!! Dit vill jag också!!

3 Britten sa:

skriven

Vilka härliga bilder..Prag är underbart trots att jag bara varit där vintetid...men nu vill jag åka dit igen ..ka´nske blir det en kortis dit senare ...kram och tack för bilderna

4 Anna ..:

skriven

Oj du så mäktigt att dra iväg så pass många...vilket galet stort sällskap och vilka engagerade föräldrar ni är..så härligt..



Ja men du visst blir man väl som ung pånytt när man får ta tåget så..det har jag förstått på mina väninnor som åkt på tågcharter...



Prag ser makalöst vackert ut..jag har inte varit där..så vem vet kanske blir det nästa..äventyr.



Härliga bilder och sååå roligt att få en inblick i din resa som jag tänkt så mycket på..



5 Ninni:

skriven

Prag är otroligt vackert..jag ska också tillbaka. Men ryggsäck är icke för mig..inte tågluffa heller tror jag.

Är lite för bekväm minsann=)



Mmm vilka fina bilder du har..jag har också bilder därifrån, men inga digitala, jag var där sep -94



Kramen

6 Helena W:

skriven

Underbara bilder :)

Kommentera här: