Iglotajm!





ok...då var det spiken i kistan...sommaren är över...nattfrosten är här!!! Savannen utanför mitt fönster var vit, nästan som ett snötäcke och i solen börjar få höstfärgerna att spraka i bakgrunden....

Jag var så förundrad över landskapet att jag helt glömde bort, att bilen var mer som en iglo när jag kom ut....helt fel i tidsplaneringen och så hade jag dessutom räknat ut, att jag skulle stoppa efter vägen och ta kort på den lilla lönnen som ligger så makalöst vackert...Morgonsolen lyser som en spot på den, fondväggen är nästan overklig och den här lilla  lönnen blir snabbast röd utav dom alla - samma varje år!!!

Det fick bli en kik i backspegenl....ok..inga bilar bakom....lång raksträcka...upp med kameran....siktar på måfå och knäpper två kort i farten...jag lovar...jag tittade rakt fram hela tiden och lyckas pricka rätt!!! Visst är den magnifik!!



ok...lite fartsuddig och genom bilrutan - men ändå! Det är verkligen en bedövande utsikt just här...det andra fotot visar lite mer av utsikten...nån gång när jag har riktigt gott om tid...ha ha ha...jag menar på morgonen..ha ha ha igen...så ska jag verkligen försöka fånga hela utsikten.. i stillastående och utan bil :)



I kväll har jag varit på körövning...alltså inte med bilen, utan med rösten!! Det är så roligt att det är helt makalöst! Idag var vi så bra, att körledaren blev rörd!! Wow!
6 november har vi Cafékväll - hoppas ni kommer!!
1 Anna dansar in..:

skriven

Mmmmm så galet vackert Lajsan att man blir helt lyrisk...lönnen är som en sprakande eld ju..



Vilken tur vi har som hamnade här på jorden visserligen önskar man sig ibland varmare breddgrader men trots allt är dessa växlingar så makalöst härliga..



Jaaa men du visst kommer jag på cafékvällen..skulle väl inte vilja missa den för allt smör i Småland..? Har vi så mycket smör här..det har jag ofta klurat på..



Klart det är kul det där.skulle du vilja vara med i körslaget?



Jkpg har ett lag med iår..Ami Diamond är lagkapten..det ska bli lite kul att följa det..



Kör nu försiktigt idag Lajsan och håll blicken på vägen..

2 Ninni:

skriven

Mmmmm så makalöst vackert...snart trillar dom vackra löven av!



Jag skrapade rutan i morse..Brr måste leta upp mina vantar!



Ha en fin dag.kramen

3 Mostra:

skriven

Vad i hela friden?! Frost! Före oss! Världen är verkligen upp och ner. Men jag avundas er alla vackra höstfärger. Här orkar björkarna knappt ens bli gula. Bladen har blivit mest bruna och ramlat av tidigt på sina ställen. Man kunde tro det varit torka!!!

Men du är väl livsfarlig på vägen! Visst visst inga bilar i sikte, men den egna då? Många olyckor händer när man ägnar sig åt annar än körningen. Aja baja! Men resultatet är ju lysande så du må vara förlåten för den här gången.

Kram/Mostra

4 Lissen:

skriven

Sitter här och myser och ler. Ser dej framför mej.... bråttom till jobbet, men försöker ändå se och fånga det vackra. Den där lönnen, den du! Måste ge energi halva fm av att ha sett den.

Jag fick det av att läsa din ord och se dina bilder.... Kram



Ps Det ser ut som ni har kallare än oss,konstigt Ds

5 Mia:

skriven

Härliga höstbilder!!! Men näää, jag vill inte ha frost än...tycker det skulle vara bättre med den i november, typ.... L

6 soffie:

skriven

va roligt att sjunga i kör,

Å va vackra bilder,när man ser bilder av hösten så där då kan jag gilla hösten så vackert....

Ha en underbar kväll

7 Anna ..dansar in:

skriven

Mmmm lajsan du får den lilla presenten om du kan sjunga La Voix felfritt..det är väl helt riskfritt att lova det kan jag tro..



Lajsan ska jag säga sanningen så fick Mr M här gå själv på bio..jag skäms lite..men du vet jag vill inte betala för att sitta och lida..:) nåja..han överlevde bion utan mig..jag var hos väninnan istället..



Nu har jag varit o jazzat och sitter här nyduschad med en kopp kaffe..ganska go' känsla när man fyllt på med en massa härligt energi...



8 Anne-Lee här....:

skriven

Hej Lajsan hur är det med dig däruppe...kallt...brrr....vad kallt de blev hux flux... så till helgen blir det höststädning här....alla trädgårdsmöbler in...städa ur glashuset.

Så du säger att Ni är 4 systrar....oj oj oj 4 tonårsbrudar.....hur gick det egentligen?

Ha en härlig torsdag Lajsan...kramiz

9 hemtrevnadmarie:

skriven

Å ja, jag vet precis vilket träd du menar..helt makalöst varje år!!!

Och jag hann då inte få in mina mårbackor innan frosten, så nu är det väl ute med dem tyvärr....

ha det!!

10 Anna ..dansar in:

skriven

Jaaaa Lajsan nu är det snart fredag igen..himmelskt..



Du vem tänker jag på när jag ser mitt lilla Aliceträd här..jo Foxhills allra bästa lilla A förstås..mmm så är det..kan tro att det är lycka med en sådan prinsessa i huset och en på täppan dessutom..



Mmmm jo men jag tänker på Alice när hon sålde strutar och marmelader å marknaden..så söt så söt..



Ja men du körslaget på lördag det ska vi se...och jag kan tro att det roar dig alldeles kolossalt..



Frajdäj..is on Lajsan..jepp jepp..så är det bara..



11 Carina:

skriven

Nästan lite chockartat för en som gått halvnaken en vecka

12 Anne-Lee hoppar in....:

skriven

Ingredienser till recept

1 kg plommon

4 dl vatten

2,5 dl strösocker

Lyx- och presentvariant: tillsätt 0,5 dl sprit som calvados eller cognac (valfritt)

Tillagning av recept

Koka upp vatten i en stor kastrull.

Skär kryss i ändan på plommonen och skålla dem, sänk ned dem några i taget i det kokande vatten tills skalen spricker upp. Ta upp och lägg i en skål bredvid efterhand. Låt svalna något tills du kan pilla bort skalet med händerna. Om du vill kan du dela dem och ta ut kärnorna. Fördela dem i en rena glasburkar upp till kanten.

Koka vatten och socker samt rör tills sockret löst sig - tar några minuter. Tillsätt eventuell sprit.

Häll den kokande sockerlagen över plommonen så att den täcker upp till kanten. Du kan göra mer sockerlag om den inte räcker.

Sätt på lock och låt svalna. Förvara svalt.

Inlagda plommon blir godast efter någon dag men håller länge. Öppnad burk förvarar du i kylen. Pilla ej med fingrarna i burken.



Receptet hämtade jag från nätet...det följde jag...blev mumsigt...Hade ingen cocnac hemma så va tusan...slängde ner whiskey....inte fel alls ...var mumsigt det me....

Inkokta päron är ju gott de me...ja det är alldeles magnifikt...Och lätt...det gillar jag...snabbt och smidigt..kul att dra av skalet...

Lajsan hade jag inte haft så långt till dig så hade jag direkt kommit till Cafè kvällen....lyssnat för att sedan gått fram till dig och sagt HEJ.....det hade vart kul det...sånt gillar jag...vilket garv..

13 Lissen:

skriven

Du kör väl försiktigt på morgonen, Lajsan....

Tittar väl inte för mycket på Lönnen



Yiiipiieee fredag..... jaaaaaaa



Jag hade kommit jag oxå till cafekvällen om det inte var så in i baljans långt.

Kommentera här: