Mamma är lik sin mamma.....

ha, ha, ha, lyssna på den här texten i låten här nedan...(hur bilderna passar in fattar jag inte) Kom att tänka på den här idag, när jag fortsatte min husmorshelg! Solen forsade in genom rutan i morse. Ut med sängkläder, i med tvätt, ur med tvätt, upp på strecket (kläderna allltså!) plockade, fixade, donade, dammade. Idag var det bl.a källaren som fick sig en omgång...Nej, vänta lite nu - först och främst såg jag till att ha 3!!! långkok på gång samtidigt!! Fru präktig är ett understatement, eller vad säger ni! Så nu finns här middagar för veckans första dagar. Revbensspjäll, skinkstek och köttsoppa! Långkok är verkligen melodin! Här kan man ju slänga i vad som skafferi och kyl har att komma med. Skinksteken fick puttra med rosmarin och apelsinklyftor - den blev mycket god, högsta betyg från kidsen! Soppköttet kokade i en evighet, med vitlök och Herbes de Provence. Och revbenen fick en lång stektid i ugnen med ingefära och chili......och så sköter sig allt där av sig själv, när jag dansar runt i huset full av energi! Ja, det är allt bra märkligt, men när solen skiner och jobbet flyter på, då går man igång ordentlgt! Mamma upp i dagen!


Det var ju så vackert väder ute, så jag fick lägga några timmar på täppan också. Rensade bort lite på väl synliga ställen i rabatterna så astrarna fick gott om plats att stoltsera. Grönsakslådorna, d.v.s. pallkragarna är nu klara för ny sådd, funderar på att så redan nu - funkar det på mina breddgrader tro? Gröna rum pratade sig varm för detta, men det kanske gäller bara i Skåneland - någon som vet? Sedan var det växthusets tur. Oj, oj, vad det hade blivit vildvuxet, har inte riktigt haft tid att sköta det sista tiden. Men tomaterna mognar utan min hjälp ser jag. Fick med mig årets sista gurka in, lite gyllenbär är på gång och så flera härliga klasar på vinrankan! Det är roligt, för det är vår första skörd i år. Söta och goa hänger dom där.....Anna, jag funderar på att fixa en liten, liten Garden i mitt växthus, men det kanske bara blir en fundering....men drömma går ju...... Jag klämde ner en Aloevera där i våras som växt sig riktigt stor, men den lär väl inte hålla sig över vintern, så den får jag nog ta in snart.

Kvällen blev in visit hos mor och farföräldrar som alla bor nära varandra, så det blev en trevlig kaffestund med nybakad äppelkaka. Mamma har brutit armen!!! Stackars mamsen, hon sitter på verandan och tittar ut i sin trädgård som jag kallar för "lilla Mårbacka".....och ser allt hon "skulle behöva göra"....men hon drillar pappa bra, han har visst skalat äpple hela veckan lång och idag hade han varit med och bakat!!!! Undrens tid är definitivt inte förbi, thats for sure!!!!!

Ytterligare ett bevis för detta konstaterande är, att nu doftar det Brownies i mitt hem!!! Jojomän, jag bakar en söndagkväll igen!!!! Skyll på Anna http://filipendula.blogg.se/ det är hennes fel alltihop!! Fresta mig såpass med hennes bilder......I grytorna kan jag improvisera, men icke i bakning, så jag måste ju ha recept. Blädder, blädder i lilla, lilla boken, låt se, har inte jag ett urgammalt recept där någonstans på dessa små underbara rutor.....visst, där var det. Inga valnötter hemma....jo några men inte tillräckligt, så det fick bli en blandning på valnötter, pistagenötter, cocos och solrosfrö! Det ska bli spännande.......solrosfrö känns nyttigt......ha, ha, ha......oj, där var det ju lite improvisation trots allt! *förvånade ögon*


I morgon är det Måndag, glöm inte "I like to Mouit, Mouit! Vi ska sörpla soppa och unna oss en Brownie till efterrätt på vår  måndag, vad ska ni göra?
Nu ska jag plocka undan disken, sen blir det "natten".......Sov gott!
1 Anna:

skriven

ja jag köper hela koncepet...verkar varit en söndag helt i min stil..du man får verkligen energi av sol o vackert väder..så gott att ha allt det där nu i veckan..klart du ska fixa lite Garden i växthuset...himmelskt anneli...det är ju det glashus är till för..att liksom odla sig själv i..man växer så till den milda grad..rent själsligt. M mmm nu kör vi måndagsmouit hela dagen..

2 Mia:

skriven

Åhh, äntligen får jag veta vem som är prototypen för den verkliga husmodern! ;-))

Jisses vad du har hållt igång, man blir ju inspirerad av dig också! Ska bara sitta här en stund till, så kanske DET anfallet går över...L

3 synne:

skriven

I like to mouit mouit....

Hon är go den mamma muen.

Långkok är inte alls dumt.

Vi brukar göra det här med.

Köttsoppa, kålpudding, kåldolmar och ännu mera gott.

Det är så härligt att bara ta fram ur frysen sen.

Synd om din mor, men hon ser ju ut att ha greppet hemma ialla fall hehe.

Ha nu en fin måndag ialla fall.

Kram Synne.

4 Marie K:

skriven

Å herregud...skicka hit lite av den energin du!!!!

Här har det inte blivit många knop nu...jo föralldel, hann att dammsuga igår ...var precis i sista snutten på H:s rum, när jag skulle lyfta lite käckt på hans fristående element med ena näven samtidigt som jag skulle dammsuga under det... vrider mig lite, och pang!...så hände något i höftområdet...SUCK!

Ja , tur jag hann färdigt med dammsugningen iallafall, sen hade jag ju tänkt ta resten av fönstrena åtminstone på insidan....men det fick ju va...målade en rullis åt Stora E iallafall...gick ju att sitta framåtlutad på en hög stol...rent av skönt faktiskt.

Denna vecka blir väl fullt upp ...idag kommer svägerskan, sen blir det klippning för Stora E:s del...H skall till musikskolan...

Tis, födelsedag för H 17 år!

Torsdag morgon till Göteborg igen med Stora E...får väl samla kraft för det på onsdag kväll....phu...

Vi hörs!

5 Mostra:

skriven

Du går ju fram som en höststorm! Här blåste det bara utomhus igår. Och som det blåste. Blev strömlös på em och trodde förstås det berodde på stormen tills jag såg att det lyste hos grannen. Det visade sig vara värmepumpen som ville djäklas. Visst är det typiskt! Helg och kyligt ute.

Guldkorn???

1:Fick göra mysbrasa i kaminen!

2:Telefonkontakt med levera-/installatören.

3:Hjälp att nödköra den.



Idag skiner solen. Och rörkrökare och elektriker har varit här. Guld, guld!!



Kram/Mostra

6 Natalie:

skriven

Kommer John få sin Johan?



Besök min blogg och följ min berättelse om förbjuden kärlek!

7 Lissen:

skriven

Men du vilket energiknippe! Men vad skönt inför veckan att ha en massa gjort av det praktiska! då kan du liksom flyta fram i tillvaron!

Hmm du får skicka lite energi till mej!

Ska på promenaden kanske jag vaknar till efter jobb i helgen,L

Blev nästan direkt från semester till jobb. Men det är det värt!!!

8 Anna:

skriven

Mouitmåndagen är i full gång...du man blir ju lite glad av den där låten...även om jag nog tycker att vi kommit liten bit på väg mot jämställdheten här....städar o gnor gör vi lite både mannen o jag (mamma däremot hon gjorde allt) ...men i köket härskar jag :) m mmm det är great att jag inspirerar fröken Andersson (ja det är du) lilla jag inspirerar fröken Andersson...ha ha...tramsigt du...ja men du, tar man lite solrosfrön i så är det ju rena hälsokosten vet ja... jag ser att Mostra hittar guld både här o där...nice nice..allt som glittrar gillar jag..

9 stina ~maräng~:

skriven

Hjälp! Hur klarar du allt det där på en gång?!

Din mamma är nog inte dålig att brås på, eller?

Själv hade jag stor lakanstvätt, med byte i familjens alla sängar, och höströjde lite lite i ett par rabatter...och sedan body pump!

Idag rör jag mig väääldigt sakta och försiktigt skrattar

kram! stina

10 christel:

skriven

Jaha, pigg som vanligt märker jag.

Själv sitter jag för det mesta å halvsover i soffan :)

11 Anna:

skriven

I´m here...om du vill mig något menar jag...ha ha..det är väl snarare jag som har nygammal abstinens...always

12 Anna:

skriven

Nice nice...då vet jag att du är precis så galen som du ska vara..härlig och helvild...good good..

13 Helena:

skriven

Jamen snälla du. Har du tänkt på vilket våldsamt dåligt samvete du ger mig. jag som knappt har gjort mer än dammsugit de senaste veckorna. Kan du komma hit? Please?

14 Helena:

skriven

Jamen det är ju precis det jag behöver :)

Kommentera här: