träna på att vara nöjd...

...visst är det lätt gjort att gå och tänka på allt man inte gjort, istället för att vara nöjd med det man har gjort! Lätt att gå miste om nuet. Lätt att fastna i dagliga rutiner, måndag - fredag......Någon som känner igen sig?

Idag har jag tränat på att vara nöjd!  Jag är särskilt nöjd med "efterjobbettiden". Vädret var ju bara för härligt, när jag gick ut till parkeringen så där vid 17-tiden. Hade ca en halvtimmes bilfärd hem. Gick in för att se mig om, lägga märke till grönskan och hur fantastisk vacker naturen är. På vägen hem åkte jag förbi en loppis....tänkte en tiondels sekund på att stoppa och gå in en sväng....men nej, det hinner jag inte.....åkte förbi, men gjorde det oväntade...tänkte - men varför då??? Varför skulle jag inte kunna hinna med det??? Sagt och gjort, vände på första bästa ställe och gav mig in i loppishyllorna. Naturligtvis hittade jag flera, helt oumbärliga saker att ta med hem:

image153En helt nödvändig sak i nysilver! 20 kr

image154En vas för ängsblommor - måste ha! 15 kr

image155Häpp - förvaring för...ja vaddå...kan aldrig veta! 15 kr

image156Pyttesmå glasskålar för flingsalt kanske?10 kr för 2!!

Kan man bli annat än nöjd!! Tyckte det var världens fynd! Glad i hågen fortsatte jag min färd hemmåt. Nysilverskålen var alldeles svart, men blev ju som en kronjuvel efter lite silverputs!

Kvällen blev en ren njutningssträcka. Var i trädgården och pysslade om mina växter. Det var alldelses lugnt och stilla. Fågelsång och göken var i sitt ässe uppe på berget. Maken spikade på husfasaden och var också helnöjd.
Sonen kom från kompis och var nöjd med sitt grupparbete - dom hade spelat in en film! Dotter kom hem från fotbollsmatch och var supernöjd över storvinst.

Som sagt, det är bra att träna sig på att vara nöjd! Tror jag kommer sova mycket gott i natt. Nu har jag bara en uppgift kvar....en liten redovisning inför morgondagen. Åker i ottan med några kollegor. Bergis bara jag som gör redovisningen vid minatt, kvällen innan......men jag är ju nöjd, så det kan ju bara bli bra - eller vad tror ni ;)

Natti!

ps. tack för allt peptalk inför talet! Jag har bestämt mig för att vara.............nöjd........fniss!

1 Marie K:

skriven

Jojomen, det är klart du ska va nöjd!!!
Sickna fynd du hittat du är ju värsta loppisproffset!!!
Den loppisen får du allt tipsa mig om!!
Gillade speciellt skålarna för flingsalt och smörasken eller ostkupan..eller vad det nu var?!
Och kannan var så fin...och pokalen...ja du ser fynd alltihop...en känner sig väldigt nöjd efter en loppistur, du!
För att inte prata om när en får vôrt ute, och tittar ut över nejden så här års!!
Och nej...min Gube hade inte nôra pengar med hem från Solvalla...ja, han hade vunnit nô litte på Black Jack...men det hör väl inte riktigt dit!
Det vore ju inte mer än rätt att en fick hem en rik Gube efter en sôn helg!!
Du...jag visar på bloggen nu vad jag köpte på Noll54!
Såg förresten att du skulle hålla tal....det blir nog hur bra som helst!!!!
(Tur att det inte var jag....pust!!!)
Ha det himla gôtt!

2 Maria:

skriven

Hej och grattis till dina loppisfynd! Kannan var ju alldeles underbart fin!!!

Svar: Jag har varit sjukskriven i 1 1/2 år och sover bara 2-3 timmar/dygn så då måste man fylla tiden med något och en av de aktiviteterna är att blogga...inte så spännande liv att blogga om egentligen men....jag är nöjd ändå...hihi!

Lycka till med redovisning och talet du ska hålla. Det blir säkert ett jättekul tal för du har den rätta glimten och en härlig humor har jag förstått här på din blogg!!!

Hat sô gôtt i sômmervärmen!!!!

3 Mostra:

skriven

Undrar om det inte skulle behövas träningsläger för missnöjda. Där skulle du ha en given plats. Som coach förståss!!!! Det är en konst att leva här och nu och den konsten behärskar du till fulländning.

Men din vurm för loppis delar jag inte. Tvärtom bär jag saker till Erikshjälpen. Kan ju bero på att jag tröttnat på att damma. Lever loppan istället!! Fast du hinner tydligen med båda delarna. Allt går lite långsammare när man blir äldre och då gäller det att välja rätt. Så fortsätt du att göra allt på en gång så länge du bara orkar.

Kram/mostra

4 synne:

skriven

Förstår du är NÖJD.
Jag med efter gårdagen.
Ett väldigt bra inlägg du gjort idag. Det ska du vara nöjd med.
Kram från en nöjd Synne :D

5 Anna:

skriven

Du har så rätt...man letar alltid efter felen...nej det är bara att börja träna. Imorgon tar jag ledigt på em. och åker till min mor för att bara vara och promenera på landet. Så det så.
Vad härligt det är att vara nöjd...jag känner det redan...m mmm så nöjd så nöjd.

6 Mia:

skriven

Oj, nu har du ju hittat helt livsnödvändiga saker...det ser jag! Lyckans ost..jag älskar loppisar!

7 Pialotta:

skriven

Det där är mina takter.. träna på att vara nöjd:-)
Loppis är kul och tänk så många, billiga prylar det finns.. inte behöver man trängas i andra butiker för att få sitt lustmäte tillgodosett:-)

8 evans:

skriven

Vilka fina saker du har funnit! Jo, visst borde man vara nöjd över det man hinner med istället för missnöjd över det man inte hinner med. Det har du helt rätt i!

9 Anna:

skriven

Tjosan.. hejsan.. du jag köpte Lavendel på torget idag för tjugan styck... galet billigt.Lavendel kan man aldrig få för mycket av.

10 Anna:

skriven

Jaaaa lycka till på handelsträdgården. :D Natti natti.

11 Helena:

skriven

Något att längta till är som en krydda i livet. Men tänka på saker som inte blir av och ångra det ligger inte för mig. Vi brukar försöka uppfylla våra mål, fast ibland tar det lång tid. Men vi har heller inte så högt flygande planer.
Lova att du vinkar om vi kör förbi dig :0)

12 Ann-Sofie:

skriven

Vad härligt när man känner sig sådär nöjd med allting! Låter som om hela familjen var involverad i nöjd-känslorna idag och det är helt underbart! Och många fina fynd hade du gjort på Loppisen. Vilken tur att du kom dig för att gå in i alla fall! =)

13 Anna:

skriven

Himmel vad du tränar... är du nöjd nu? M mm supernöjd skulle jag tro. :D

Kommentera här: