i kväll går byn till brasan!

Valborgsmässoeld | Klicka för större bild

I vår lilla by har vi ett starkt Byalag som har bidragit stort till sammanhållningen här ute på landet. Något som blivit en tradition är att fira Valborgsmässoafton tillsammans på ett lättsamt sätt. Man samlas vid det lilla tjärnet och tänder en STOR rishög där folk har lämpat sitt "risbidrag", man tar med sig sin picknic korg och en raket....Jättetrevligt och en viktig samlingspunkt att träffa byborna. Nu för tiden har vi ingen affär som förr var den naturliga träffpunkten. Traditionen med brasan, var jag faktiskt med och startade för dryga 10 år sedan, då jag var en hemmamamma med min  lille son. Jag fick se att byns enda bonde hade dragit ihop en enorm rishög på ett av gärdena närmast oss. Jag ringde och frågade honom om vi inte skulle sätta igång en telefonkedja och försöka få folk att samlas till Valborg. Det var inte många dagar om att göra, sagt och gjort! Det blev massor av folk som kom  och på den vägen är det! Ibland är det så enkelt att fixa något i all enkelhet, eller hur!

I morgon är det första Maj och då ska man ju ut och maja! En picnic i det gröna. Hoppas vi kan hinna med det innan bilen drar i väg till Mora - får se, beror på vädret så klart. Verkar ju som solen tar en paus nu, kanske bäst det så hon inte förtar sig innan sommarperioden börjar.....för det gör den i morgon har jag bestämt mig för! Håller ni med?

Ta vara på dom små lyckliga stunderna

Läste nyss en artikel om Amelia Adamo om att livet är småfantastiskt! Hennes knep för att må bra är att inte jag den stora lyckan, utan se glädjen i småsaker......därför tog jag mig en ny trädgårdsrunda. Solen kom fram lagom till dotter kom hem från skolan, dubbel dos av solstrålar alltså. Det är verkligen bra att ta med sig kameran ut och leta "glädje" se här: 

image118image119
image120image121image122

image123

image124


Trevlig helg på er!

1 Think Twice:

skriven

Det är bara trevligt i små byar att man ordnar några gemensamma dagar som man firar ihop!
Tidigare bodde jag också i en liten by..(2 mjökbord) där firade vi också valborg gemensamt och sen hade vi något som kallades byadagen...då det blev en massa aktivitetr....på så vis lär man ju känna nya ansikte med!
Önskar dig en Trevlig Valborg....här lyser solen också med sin frånvaro...typiskt till den här helgen!

2 Helena:

skriven

Trevlig helg själv. Hoppas det inte regnar på er när ni ska elda!

3 baristamorsan:

skriven

Vilka fina glada bilder! Vad mycket du har som blommar, man blir glad i själen! HA en skön kväll!
Sofie

4 Anna:

skriven

Vilket kul uttryck att åka ut o Maja.. det ska jag införa här. :D Vad driftigt att dra igång Valborgsfirande.. du är skön du.Härliga bilder.. önskar dig en trevlig Valborg.

5 Anonym:

skriven

Det är verkligen helt sjukt vilka otroligt fina bilder du får med mobilkameran! Jätte superduper fina är dom! Ja, en gemensam bya-brasa är mysigt. Det är en av många fördelar med att bo på landet. Själv blir det lugnt, har jobbat hela dagen. Imorgon är jag ledig så då får vi se om jag hittar på nåt. Ha en fortsatt trevlig valborgshelg! =)

6 Marie K:

skriven

Så fina bilder igen!!
Det är verkligen tidigare hos dig!!
Gullvivorna hade inte slagit ut helt här....ej heller mina tulpaner, men faktiskt tittade syrenen fram!!!
Ha det gôtt i Mora!!!

7 Mia:

skriven

Vilket härligt initiativ *L* Hoppas det får fortgå många år till!

8 maria:

skriven

God morgon!
Här blir det inget Majande idag. Spöregn och svinkallt!!!

Men vad fint det blommar hos dig redan. Ni ligger nog en vecka före oss med våren verkar det som, ändå är det ju inte många mil som skiljer.

Ha det gott.....nu är det vår på riktigt!!!!

9 Mia:

skriven

Jepp, mandel går precis lika bra till pesto, så nu får jag väl köpa ett par kilo... ;-))

10 synne:

skriven

Härliga blomsterbilder. Jag undrar, kan man så den röda gullvivan? Den är ju bara så......
Älskar alla dessa vårblommor.
Valborg ja, det firas inte här i Norge, så jag får titta på andra bloggar med bilder istället. Men jag funderar på att göra nått i din stil här. Till nästa år. Kan väl inte vara så vanskligt eller....
Tack för alla fina kommentarer hos mig. Glömmer hela tiden att ge tillbakameldinger hehe....
Klems fra nabolandet :D
Synne.

11 Pialotta:

skriven

Visst är det så.. ta vara på det lilla ger så mycket tillbaka.. kloka ord:-)

12 Lissen:

skriven

Att se lyckan i det lilla ,
är nog det bästa!
Ha det gott

13 stina ~maräng~:

skriven

Inget majande idag inte, spöregn nästan hela dagen! Det får bli en annan dag istället *ler*
Underbara vårbilder!
Hoppas ni får en trevlig helg i Mora.
Kram!

14 Anna:

skriven

Nu har jag länkat till dig... för jag blev så glad åt ditt uttryck "Maja".Ha det gott.

15 Helena:

skriven

Fick du något fint väder att maja i?
Vi ska ut i morgon, med chevan. Picnic korgen får också följa med :0)
Ha det så gott.

16 Anna:

skriven

Skulle bara titta om du kommit hem...hallå..nähä.:D

Kommentera här: